Curs valutar
  • EUR
    20.7452
    -0.014%
  • USD
    17.7044
    0.1384%
  • RUB
    0.2434
    0.9039%
  • RON
    4.1909
    -0.031%
  • UAH
    0.6661
    0.5705%

Promisiuni de la noul Guvern: 3 mii de km de drum reparat, două spitale noi la Bălți, Cahul și WC în grădinițe și școli

04 Aug. 2021, 12:17
 // Categoria: Societate // Autor:  Petru Beregoi
04 Aug. 2021, 12:17 // Societate //  Petru Beregoi

După învestirea în funcție a Guvernului Gavrilița, cetățenii ar putea simți schimbări și în domeniul infrastructurii drumurilor. Cel puțin asta ne promite noua guvernare, care afirmă că urmează să fie construite sau reabilitate 3 mii de km de rețele centralizate de apă și canalizare și 2 mii de km de drumuri naționale. Prioritățile se regăsesc în Programul de guvernare al Guvernului Gavrilița.

„Ne propunem să creștem ritmul de implementare a proiectelor de infrastructură și să creștem calitatea lucrărilor publice. Populația, cât și mediul de afacere, trebuie să beneficieze de drumuri calitative, canalizare și apeducte, conectare la gaz, transport și energie la prețuri bune, acces la internet pentru toți. O prioritate separată este dezvoltarea infrastructurii în satele noastre. Ne propunem să creăm un fond de 2 mlrd de lei anual pentru proiecte la nivel local care să ajute primăriile să dezvolte infrastructura locală”,

Astfel, pentru perioada 2021 – 2025, Guvernul Gavrilița își propune mai multe proiecte mari de infrastructură și dezvoltare regională. Noii guvernanți promit:

  • Construirea sau reabilitare a 3.000 de km de rețele centralizate de apă și canalizare.
  • Edificarea a 2 spitale regionale moderne – la Cahul și la Bălți.
  • Reabilitarea și repararea tuturor drumurilor naționale care se află în stare rea și foarte rea – 2.800 de km. Reconstrucția a 3.000 de km de drumuri și străzi rurale.
  • Toate școlile și grădinițele vor avea WC-uri și sisteme sanitare moderne.
  • Instalarea sau reabilitarea sistemului de iluminat modern pe 10.000 km de străzi și drumuri comunale.
  • Renovarea a cel puțin 500 de grădinițe și extinderea serviciilor de creșe-grădinițe.
  • Construirea căii ferate europene până la Chișinău.
  • Construirea a două poduri peste Prut (Ungheni și Leova) și un pod peste Nistru (Iampol-Cosăuți). Reabilitarea podului Giurgiulești-Galați.
  • Finalizarea construcției stației electrice de tip back-to-back la Vulcănești și a liniei de transport între Vulcănești și Chișinău.
  • Asigurarea funcționalității gazoductului Iași-Ungheni.
  • Construirea sau reabilitarea a 9 stații de epurare în orașele Edineț, Soroca, Orhei, Ungheni, Hîncești, Comrat, Strășeni, Ceadîr-Lunga și Cahul.
  • Asigurarea sau reabilitarea termică și reparația fațadelor la 20% din blocuri din țară.
  • Facilitarea dezvoltării transportului modern în principalele orașe din țară – Chișinău, Bălți, Cahul, Soroca, Orhei, Edineț.
  • Construirea unor poligoane moderne de stocare a deșeurilor în toate regiunile țării și implementarea sortării și reciclării deșeurilor.
  • Examinarea fezabilității reabilitării aeroporturilor regionale Bălți-Leadoveni și Mărculești.
  • Repara capitală a nodului hidrotehnic Costești-Stînca
  • Creșterea transparenței și a pregătirii adecvate a tuturor proiectelor de infrastructură, astfel ca ele să aducă randament economic și social;
  • Promovarea soluțiilor de monitorizare strictă a implementării lucrărilor pentru a asigura calitatea și durabilitatea proiectelor de infrastructură;
  • Depolitizarea alocărilor pentru construcția drumurilor, în mod special în cadrul programului de reabilitare a drumurilor locale și implicarea plenară a reprezentanților APL în procesul decizional;
  • Inițierea de mari proiecte de infrastructură a drumurilor; continuarea discuțiilor cu BERD și BEI pentru conectarea nordului (Otaci) și sudului țării (Giurgiulești) prin rețele de drumuri moderne și calitative;
  • Reabilitarea, de comun acord cu autoritățile ucrainene, a tronsonului de Cale Ferată din Basarabeasca – Berezyne, care să asigure o conexiune feroviară sigură cu Ucraina;
  • Creșterea bugetului pentru asigurarea unei infrastructuri rutiere sigure – reabilitarea indicatoarelor și marcajelor și responsabilizarea instituțiilor pentru utilizarea acestor resurse;
  • Includerea unei priorități separate de reabilitare a podurilor, în mod special, a celor în stare gravă, din toată țara în programele de reabilitare a drumurilor;
  • Excluderea interdicției la importul de piese auto uzate;
  • Realizarea acțiunilor prevăzute de Acordul privind Spațiul Aerian Comun între Uniunea Europeană și statele sale membre și Republica Moldova în scopul obținerii drepturilor ce țin de libertatea a 5-a a aerului pentru operatorii aerieni naționali;
  • Consolidarea eforturilor întru realizarea acțiunilor necesare pentru excluderea operatorilor aerieni naționali din Lista comunitară a transportatorilor aerieni care se supun unei interdicții de exploatare pe teritoriul Uniunii Europene;
  • Asigurarea cadrului normativ privind eliminarea barierelor birocratice la obținerea actelor permisive în construcții;
  • Armonizarea reglementărilor tehnice și a standardelor naționale în domeniul construcțiilor cu legislația și standardele europene;
  • Îmbunătățirea performanței energetice a clădirilor și promovarea reformei de gestionare a fondului locativ.
  • Asigurarea îmbunătățirii calității serviciilor de alimentare centralizată cu energie termică (continuarea proiectelor SACET Chișinău și SACET Bălți);
  • Asigurarea cadrului normativ atractiv pentru crearea condițiilor propice pentru dezvoltarea piețelor energetice competitive (cu rezultate de eficiență energetică, performanță energetică a clădirilor, energie regenerabilă și energie curată);
  • Conectarea gazoductelor din Nordul și Sudul țării și lansarea proiectelor de construcție a depozitelor subterane pentru creșterea securității aprovizionării cu gaze;
  • Atragerea fondurilor europene pentru proiecte de izolare termică a blocurilor de locuit în vederea reducerii pierderilor de căldură și a costurilor de întreținere achitate de locatari.

Întregul program al noului Guvern Gavrilița poate fi citit și analizat aici.

Realitatea Live

23 Sept. 2021, 21:53
 // Categoria: Economie // Autor:  Cristina Vlah
23 Sept. 2021, 21:53 // Economie //  Cristina Vlah

Directorul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Eugen Carpov, a anunțat că suma datoriilor regiunii transnistrene la gazele naturale procurate din Federația Rusă se ridică la suma de 7 miliarde de dolari, informează Realitatea.md.

Mai mult, potrivit directorului ANRE, această datorie este în continuă creștere.

„Este crearea intenționată de către Gazprom a acestor datorii. Ei sunt conștienți că aceste sume nu se plătesc de către cei din stânga Nistrului. Dar eu am toată încrederea că aceste sume nu vor fi puse pe seama cetățenilor de rând, de malul drept al Nistrului”, a declarat Eugen Carpov în cadrul emisiunii „Cabinetul din Umbră” de la postul Jurnal TV.

Referitor la gazele naturale utilizate pentru producerea energiei electrice, pe care autoritățile de la Chișinău le procură din stânga Nistrului, Carpov spune că acest lucru se va răsfrânge în mod direct asupra tarifelor la electricitate. Astfel, odată cu scumpirea gazelor naturale, va urma respectiv și o scumpire a tarifelor la energia electrică.

 
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române