Curs valutar
  • EUR
    21.4503
    -0.09%
  • USD
    17.7049
    -0.0401%
  • RUB
    0.2462
    0.4468%
  • RON
    4.3559
    -0.1928%
  • UAH
    0.6576
    0.2281%

SONDAJ: Ce avantaje găsesc moldovenii în unirea cu România

11 Mai 2021, 13:54
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Mădălina Sorokovsky
11 Mai 2021, 13:54 // Actualitate //  Mădălina Sorokovsky

Salarii mai mari, accesul la un sistem de sănătatea calitativ, educație mai bună și justiție echidistantă. Acestea sunt doar câteva din avantajele pe care le deduc moldovenii dintr-o eventuală unire cu România. Datele au fost prezentate într-un nou sondaj publicat astăzi, „Percepțiile privind viitorul Moldovei: între status quo, riscuri geopoliticie, politici europene și unire”. 

Sondajul a fost realizat în perioada 12 -27 aprilie de către compania IMAS pe un eșantion de 1103 respondenţi în 12 unităţi administrativ-teritoriale, cu o rată de eroare de ±3.0%.

Potrivit statisticii, despre salarii și pensii mai mari, 24% au menționat în primul rând, 15% în al doilea rând și alți 10% în al treilea rând. 

Privitor la dreptul de a munci în țările UE, 18% au răspuns în primul rând, 13% în al doilea și 9% în al treilea. 

Despre Servicii medicale de calitate, 7% au considerat în primul rând, 12% în al doilea și 10% în al treilea rând după avantaje. 

9% dintre respondenți au clasat în primul rând accesul la un sistem educaţional mai bun, 7% în al doilea rând și 6% în al treilea rând.

În diagrama de mai jos puteți observa felul în care intervievații au clasificat și celelalte avantaje.

 

Realitatea Live

15 Iun. 2021, 21:19
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Cristina Vlah
15 Iun. 2021, 21:19 // Actualitate //  Cristina Vlah

Cazul „deschiderii secțiilor de votare peste hotarele țării” se va examina din nou la Curtea de Apel. Asta după ce Curtea Constituțională a respins marți, 15 iunie, sesizările depuse de mai multe partide, informează Realitatea.md.

Înalta Curtea menționează că a constatat că sesizările în cauză nu întrunesc condițiile de admisibilitate și nu pot fi acceptate pentru examinare în fond, acestea fiind declarate inadmisibile.

Excepțiile nu au vizat probleme de substanță referitoare la numărul efectiv de secții de votare. Ele au vizat exclusiv probleme procedurale, și anume neconstituționalitatea:

  1. Textului „fără respectarea procedurii prealabile” din articolul 72 alin. (3) din Codul electoral;
  2. Cuvântului „Contestațiile” și a textului „se examinează în conformitate cu prevederile […] Codului administrativ” din articolul 73 alin. (7) din Codul electoral;
  3. Textului „Instanța de judecată adoptă şi pronunță hotărârea în conformitate cu prevederile […] Codului administrativ” din articolul 74 alin. (1) din Codul electoral.

Pentru a declanșa controlul de constituționalitate, Curtea a trebuit să confirme aplicabilitatea prevederilor legale contestate în cauzele examinate în fața instanțelor de drept comun care au trimis sesizările.

Condiția „aplicabilității prevederilor legale contestate în cauza examinată în fața instanței de drept comun” presupune aplicabilitatea unor prevederi care îl prejudiciază pe autorul excepției de neconstituționalitate. Totuși, în cele două sesizări, Curtea nu a reținut prejudicierea autorului prin prevederile contestate. În mod logic, declararea neconstituționalității acestor prevederi ar fi făcut inutile acțiunile în justiție ale autorului sesizărilor.

„Cu referire la o pretinsă obligativitate a procedurii prealabile la contestarea hotărârilor Comisiei Electorale Centrale privind deschiderea unor secții de votare, Curtea a reținut următoarele. Articolul 162 din Codul administrativ stabilește că procedura prealabilă urmărește scopul de a verifica legalitatea actelor administrative individuale. Cererea prealabilă poate fi formulată în vederea: a) anulării în tot sau în parte a unui act administrativ individual ilegal sau nul; b) emiterii unui act administrativ individual. Astfel, Curtea a constatat că procedura prealabilă este obligatorie doar în cazul actelor administrative cu caracter individual”, se menționează în decizia Curții Constituționale.

Curtea a notat că hotărârile Comisiei Electorale Centrale privind deschiderea unor secții de votare nu sunt acte administrative cu caracter individual, ci sunt acte administrative cu caracter normativ. Ele sunt adoptate pentru punerea în aplicare a prevederilor pertinente din Codul electoral, vizează un număr nedeterminat de subiecte și au un caracter general. Prin urmare, în cazul contestării unor astfel de hotărâri în instanța de judecată nu este necesară parcurgerea procedurii prealabile.

Astfel, cazul urmează să fie din reluat la Curtea de Apel. Aceasta a amânat examinarea cauzei până la pronunțarea Curții Constituționale. Asta după ce ședința de judecată în acest sens a fost amânată de mai multe ori.

 
Bruxelles: Piața Mare, iluminată în culorile NATO, înainte de summit
Bruxelles: Piața Mare, iluminată în culorile NATO, înainte de summit
Ziua mondială a donatorului de sânge: Împreună suntem eroi!
Ziua mondială a donatorului de sânge: Împreună suntem eroi!
Ooops… Un parașutist a aterizat pe un teren de fotbal, în Polonia
Ooops… Un parașutist a aterizat pe un teren de fotbal, în Polonia
Ultimele aplauze pentru interpretul Iurie Sadovnic
Ultimele aplauze pentru interpretul Iurie Sadovnic
Exerciții demonstrative de luptă corp la corp, la Armata Națională
Exerciții demonstrative de luptă corp la corp, la Armata Națională
Patru turnuri de răcire din Marea Britanie, puse la pământ
Patru turnuri de răcire din Marea Britanie, puse la pământ
Veneția: proteste față de revenirea vaselor de croazieră în lagună
Veneția: proteste față de revenirea vaselor de croazieră în lagună
Protestul Die-in/Умирание, la Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului
Protestul Die-in/Умирание, la Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului
Concurs de desene, lansat de Ministerul Justiției
Concurs de desene, lansat de Ministerul Justiției