Curs valutar
  • EUR
    21.4725
    0.367%
  • USD
    17.7262
    0.0051%
  • RUB
    0.2394
    0.5013%
  • RON
    4.3594
    0.4037%
  • UAH
    0.6420
    0.0623%

Statul, pe cale să piardă CFM. Raport: în decurs de 10 ani întreprinderea a fost delapidată de 1,5 mlrd de lei

22 Apr. 2021, 17:42
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Petru Beregoi
22 Apr. 2021, 17:42 // Actualitate //  Petru Beregoi

Calea Ferată a Moldovei (CFM) a fost delapidată în ultimul deceniu de peste 1,5 miliarde de lei. Întreprinderea se află acum în prag de faliment, iar statul trebuie să ia măsuri urgente pentru a salva „coloana vertebrală a economiei”. Concluziile se conțin în raportul Comisiei de anchetă care a fost creată în Parlament și prezentat astăzi în plenul Legislativului.

Președintele Comisiei, Oleg Lipski, a declarat plenului că declinul acestei întreprinderi strategice ale statului a început din cauza administrării defectuoase, milioanelor investite în vânt, cheltuielilor nejustificate, schemelor ilicite, contractelor dubioase și licitațiilor trucate.

Deputatul a prezentat și câteva cifre care dovedesc că administrațiile care s-au schimbat în ultimii zece ani la această instituție au acționat în detrimentul companiei și a statului. Astfel, prejudiciile din cauza utilizării ineficiente a combustibilului doar în doi ani se ridică la 23 de milioane de lei. Din cauza obiectelor nefinisate compania a pierdut 64 de milioane de lei.

Lucrările lăsate de izbeliște pe tronsonul de cale ferată Cahul-Giugiulești au adus pierderi de 502 milioane de lei. Cheltuieli neîntemeiate – 20 de milioane de lei, casări dubioase – 1,5 milioane de lei de lei, cazuri de administrare eficientă – 59 de milioane de lei, contracte dubioase – prejudicii de 25 de milioane de lei, transport fără bilete – peste 132 de milioane de lei, sunt câteva ilegalități depistate de Comisie. De asemenea, CFM a trebuit să achite diferite penalități de 10,5 milioane de lei.

Totodată, din cele cinci locomotive reparate în România, pentru care statul a achitat 8 milioane de lei, trei „stau sub gard”.

„Au fost cumpărate două mașini pentru a instala traverse pe calea ferată. Aproape un milion de euro. Mașinile nu lucrează, taie iarbă și crengi, ele nu instalează traverse. Oamenii cară în mâini aceste traverse care au peste 300 de kg, iar mașinile special procurate pentru aceasta se folosesc pentru a cosi iarba. În total, putem spune că CFM în 10 ani a fost delapidată de peste 1,5 miliarde de lei. Dar aceasta este o cifră optimistă”, a declarat Lipski.

Președintele comisiei de anchetă a menționat că de la 12 mii de angajați, în 2010, în prezent CFM a rămas cu 6 mii de lucrători.

Deputatul a mai declarat că nicio persoană cu funcție de răspundere de la CFM nu a fost condamnată în urma tuturor ilegalităților care au fost depistate. În toată această perioadă doar 6 mașiniști și-au primit pedepsele pentru furt de motorină.

În raportul său, Comisia de anchetă a venit și cu un șir de recomandări către Guvern și Procuratura Generală.

„Noi propunem Guvernului de a asigura eficientizarea Căii Ferate, să asigure o monitorizare riguroasă a achitărilor, marfa voluminoasă să fie transportată prin intermediul căilor ferate nu pe drumuri, astfel încât și CFM să aibă de lucru. Recomandăm Procuraturii Generale examinarea legalității și temeinicii emiterii ordonanței de clasare a cauzelor penale ce au ca obiect investigarea patrimoniului și acțiunile sau inacțiunile angajaților CFM pentru anii 2010-2020. Din 44 de cauze penale deschise, 80% din ele sunt clasate sau închise. Întreprinderea măsurilor pentru recuperarea mijloacelor financiare delapidate de la Întreprinderea de Stat Calea Ferată din Moldova”, a recomandat Lipski.

Raportul Comisiei parlamentare de anchetă urmează să fie făcut public.

Realitatea Live

Jazz’n Chișinău International Festival, ediția lX (Ziua III)
Jazz’n Chișinău International Festival, ediția lX (Ziua II)
Inaugurarea Grădinii Publice „Alunelul” din sectorul Buiucani, după finalizarea lucrărilor de reparație
Eveniment organizat de Primăria Chișinău în Parcul „La Izvor”, în contextul Zilei Internaționale a Familiei
Membri ai Comunității Bikerilor din Moldova se vaccinează împotriva COVID-19
Eveniment organizat de Poliția Națională și PH Internațional Moldova ”Ajută-ne să le asigurăm o copilărie liniștită. Raportează cazurile de violență”
Jazz’n Chișinău International Festival, ediția lX (Ziua I)
CEC: Tragerea la sorţi pentru stabilirea ordinii de înscriere a concurenţilor electorali în buletinul de vot
Partidul Acțiune și Solidaritate depune documentele la Comisia Electorală Centrală pentru înregistrare la alegerile parlamentare
16 Mai 2021, 17:35
 // Categoria: Life // Autor:  Petru Beregoi
16 Mai 2021, 17:35 // Life //  Petru Beregoi

Eva Braun a fost mult timp amanta secretă a lui Adolf Hitler. Braun și Hitler s-au căsătorit cu 40 de ore înainte ca cei doi să se sinucidă împreună la data de 30 aprilie 1945.

Eva Braun s-a născut la data de 6 februarie 1912 într-o familie bavareză din clasa de mijloc inferioară și a fost educată la Institutul Catolic pentru Tinere din Simbach-am-Inn, landul Bavaria.

Eva Braun l-a cunoscut pe Adolf Hitler în 1929, la vârsta de doar 17 ani. Pe atunci, Braun era angajată ca vânzătoare în magazinul lui Heinrich Hoffmann, fotograf și prieten al lui Hitler. Hoffmann l-a prezentat pe Hitler lui Braun drept „Herr Wolf”. Hitler a început la scurt timp să o curteze pe Braun, iar până în 1936 Braun se mutase în cabana dictatorului din Berchtesgaden.

Foarte puțini germani au știut de existența amantei Eva Braun

Eva Braun ducea o viață relativ izolată. Braun nu a avut nicio influență sau impact observabil asupra vieții politice a lui Adolf Hitler. Hitler nu i-a permis niciodată să fie văzută în public cu el sau să-l însoțească la Berlin. Drept rezultat, foarte puțini germani știau de existența amantei Eva Braun.

Nu există dovezi care să arate că relația dintre Adolf Hitler și Eva Braun a fost alta decât una normală, cu excepția faptului că plăcerile pe care ea i le-a oferit lui erau cele ale unei vieți domestice și relaxate, ci nu erotism.

Eva Braun și Adolf Hitler s-au sinucis împreună într-un buncăr

Împotriva ordinelor sale, Eva Braun s-a alăturat lui Adolf Hitler la Berlin în aprilie 1945. În ciuda invazii sovietice iminente, Braun a decis să rămână alături de Hitler. În semn de recunoaștere pentru loialitatea de care a dat dovadă, Hitler a fost de acord să o ia de soție pe Braun. Eva Braun și Adolf Hitler s-au căsătorit în noaptea dintre 28 și 29 aprilie 1945.

Eva Braun și Adolf Hitler s-au sinucis împreună într-un buncăr subteran din Berlin la data de 30 aprilie 1945, în timpul invaziei sovietice. Deși există unele speculații în privința morții celor doi, Braun ar fi consumat o capsulă de cianură și Hitler s-a împușcat. Conform dorințelor lui Hitler, ambele cadavre au fost arse și îngropate.

 
Scuarul „Guguță” din sectorul Rîșcani a prins viață
Scuarul „Guguță” din sectorul Rîșcani a prins viață
Israelul, atacat cu rachete lansate din Fâşia Gaza
Israelul, atacat cu rachete lansate din Fâşia Gaza
Locuitorii Capitalei se vaccinează împotriva COVID-19
Locuitorii Capitalei se vaccinează împotriva COVID-19
Nordul statului american Texas, lovit de tornade
Nordul statului american Texas, lovit de tornade
Sărbătoare la Milano! Fanii lui Inter nu au mai ţinut cont de pandemie
Sărbătoare la Milano! Fanii lui Inter nu au mai ţinut cont de pandemie
Forfotă la Piața Centrală, în ajunul sărbătorilor pascale
Forfotă la Piața Centrală, în ajunul sărbătorilor pascale
Decorațiunile de Paște au ajuns în Scuarul Catedralei
Decorațiunile de Paște au ajuns în Scuarul Catedralei
SUA au lansat cu succes un nou satelit spion – NROL-82
SUA au lansat cu succes un nou satelit spion – NROL-82
Spania: Replică din ciocolată a tabloului „Guernica”, de Pablo Picasso
Spania: Replică din ciocolată a tabloului „Guernica”, de Pablo Picasso