Curs valutar
  • EUR
    19.9819
    -0.0891%
  • USD
    17.3213
    -0.0981%
  • RUB
    0.2071
    -0.8691%
  • RON
    3.8106
    -0.1627%
  • UAH
    0.3876
    -0.0258%

Toate știrile

14 august 2026

Știai? Acesta este alimentul din casa ta care-ți scurtează viața

10 Apr. 2024, 16:28
 // Categoria: Life // Autor:  Realitatea.md
10 Apr. 2024, 16:28 // Life //  Realitatea.md

Reducerea cantității de sare din alimentația ta poate părea plictisitoare, dar beneficiile pot fi la fel de mari ca și riscul redus de deces, arată un nou studiu.

„Suntem încântați să putem oferi dovezi că înlocuitorii de sare sunt eficienti pentru îmbunătățirea rezultatelor cardiovasculare atunci când sunt utilizati pe termen lung, până la zece ani”, a declarat autorul principal al studiului, Dr. Loai Albarqouni, profesor asistent la Institutul pentru asistență medicală bazată pe dovezi de la Universitatea Bond din Australia.

„Sintezele anterioare tindeau să se concentreze pe rezultatele pe termen scurt, care durau doar două săptămâni”.

Studiul este o revizuire sistematică a 16 studii controlate randomizate publicate până în august 2023 și care au însumat 35.251 de participanți cu o vârstă medie de aproximativ 64 de ani și cu un risc mai mare decât media pentru bolile cardiovasculare. Studiile au fost efectuate în principal în China, iar restul în Regatul Unit, Taiwan, Peru, Olanda și Norvegia.

Două treimi dintre rezultate provin din China, iar autorii „au fost surprinși de cât de puține cercetări privind substituția de sare au fost efectuate în afara țărilor asiatice”, a spus Albarqouni.

„Acesta este parțial motivul pentru care am clasificat dovezi ca ‘certitudine scăzută până la foarte scăzută’ pentru populațiile occidentale – pur și simplu nu există suficiente dovezi pentru a verifica dacă substituția de sare ar fi la fel de eficientă în contextul occidental”.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Ce spun cercetătorii

Substituția de sare a fost, de asemenea, asociată cu o reducere a sodiului în urină și în tensiunea arterială, un efect similar cu cel al medicamentelor pentru tensiunea arterială, au descoperit autorii. Acest lucru ar putea explica riscul redus de deces, a spus Albarqouni. Autorii au recunoscut că în cadrul studiilor, unele dintre substituții nu au fost verificate și unele au fost achiziționate de participanți în loc să le primească de la cercetători, scrie playtech.ro.

Studiile au comparat utilizarea sării comune – alcătuită aproximativ din 100% clorură de sodiu, uneori cu adaos de iod – cu utilizarea unui substitut de sare format din 25% până la 30% clorură de potasiu și 60% până la 75% clorură de sodiu.

Un alt motiv pentru care aplicarea constatărilor într-un context occidental este dificilă este că modelele de consum de sare în America de Nord sunt „determinate de alimentele procesate și de tipul fast-food, în timp ce consumul în contextul cercetării este mai degrabă determinat de cantitatea mare de sare adăugată în timpul pregătirii alimentelor acasă”, a spus Albarqouni.

„Reducerea aportului de sodiu este doar una dintre modalitățile de a reduce riscul cardiovascular fără medicamente”, a spus Albarqouni.

„Lucruri precum schimbările în dietă, renunțarea la fumat și creșterea activității fizice pot avea, de asemenea, un impact. Substituții de sare nu sunt o soluție magică pentru eliminarea bolilor cardiovasculare, ci sunt o piesă a puzzle-ului care poate ajuta”.

Realitatea Live

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
14 Aug. 2026, 16:08
 // Categoria: Slider // Autor:  Daniela Baranovschi
14 Aug. 2026, 16:08 // Slider //  Daniela Baranovschi

Ucraina a solicitat Uniunii Europene o subvenţie de 220 de milioane de euro pentru agricultorii săi, motivând că aceştia se confruntă cu dificultăţi în continuarea activităţii din cauza atacurilor ruseşti şi a secetei, a anunţat joi Comisia Europeană.

„Am primit o solicitare din partea autorităţilor ucrainene pentru o subvenţie de aproximativ 220 de milioane de euro. De fapt, Ucraina ne-a explicat în cerere cum ar putea fi folosită această subvenţie”, a declarat unul din purtătorii de cuvânt al Comisiei Europene, Guillaume Mercier, transmite Digi24.

Acesta a mai menţionat că executivul comunitar „urmăreşte îndeaproape” situaţia din Marea Neagră şi blocajele din porturile ucrainene cauzate de bombardamentele ruseşti, precum şi repercusiunile acestor bombardamente asupra agriculturii şi economiei în ansamblu a Ucrainei.

Acelaşi reprezentant al Comisiei a confirmat că aceasta se află în contact permanent cu autorităţile ucrainene, precum şi cu România şi Republica Moldova „pentru a evalua situaţia privind rutele de transport alternative” prin care să poată fi exportate produsele ucrainene. La rândul său, Louise Bogey, de asemenea purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene, a subliniat angajamentul UE de a continua să sprijine accesul Ucrainei la pieţele internaţionale.

Pe de altă parte, a adăugat ea, pentru ca executivul comunitar să aibă „o imagine clară a impactului asupra pieţei şi a posibililor următori paşi în ceea ce priveşte sprijinul pentru Ucraina”, trebuie mai întâi să ştie cum va evolua recolta ucraineană în lunile următoare, cât de mult din aceasta va putea fi stocată în spaţiile de depozitare disponibile şi, în final, să obţină informaţii privind logistica exporturilor, inclusiv rutele prin Marea Neagră şi modul în care funcţionează în prezent aşa-numitele „coridoare de solidaritate”.

Cât despre tratamentul preferenţial de care se bucură produsele agricole ucrainene în UE, prin eliminarea taxelor vamale şi a obligaţiilor de respectare a unor standarde europene, facilitate acordată pentru a sprijini economic Ucraina în războiul cu Rusia, dar care nemulţumeşte agricultorii europeni, aceeaşi purtătoare de cuvânt a Comisiei Europene a susţinut că zona de liber schimb UE-Ucraina „continuă să ofere un regim comercial stabil şi reciproc care oferă predictibilitate” pentru fermierii din ambele părţi.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Creștere spectaculoasă pentru FLYONE: trafic cu 60% mai mare și 90% dintre zboruri operate la timp
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Glovo lansează Power Up în Moldova, competiția dedicată startup-urilor locale
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldcell finalizează achiziția pachetului majoritar din OCN Prime Capital SRL și își consolidează ecosistemul de servicii digitale și financiare
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking
Moldindconbank lansează schimb valutar 24/7 direct în aplicația MICB Mobile Banking