În urmă cu aproximativ un an, angajații Yandex Go au început să întrebe conducerea unde sunt stocate datele despre călătoriile cu taxiul în afara Rusiei. În ciuda războiului, serviciul, de obicei sub numele Yango și Yandex Go, încă operează în peste 20 de țări din întreaga lume, inclusiv Israel, Norvegia, Finlanda, Belarus, Kazahstan, Georgia, Armenia și chiar Republica Moldova. Corespondența dintre angajați și conducere a început după știrea despre o lege care ar oferi Serviului rus Federal (FSB) acces non-stop la bazele de date ale serviciilor de taximetrie înscrise în registrul Organizatorilor de Diseminare a Informațiilor (anterior astfel de date erau furnizate doar la cerere). Dintre toate serviciile de taxi rusești, doar Yandex Go a fost inclus în acest registru până acum, scrie Meduza.io.
Faptul că FSB ar putea accesa datele îi îngrijora pe clienții care folosesc Yandex Go în străinătate și au încercat să clarifice situația cu serviciul de asistență al companiei, a declarat pentru Meduza o sursă de la Yandex.
La rândul lor, angajații au scris conducerii: „Cum protejăm datele (clienților)?”.
Reprezentantul conducerii a răspuns că datele Yandex Go și Yango sunt stocate în Rusia și a cerut „în conversațiile cu clienții să nu menționeze informații despre locația actuală a centrelor de date”.
„Bazele de date ale tuturor Yango… sunt situate în Rusia. Nu există nicio diviziune fizică sau logică (în părțile internaționale și ruse)”, se spune în corespondență.
FSB va avea acces non-stop la aceste informații de la 1 septembrie. Prim-ministrul rus, Mihail Mișustin, a semnat deja decretul în acest sens.
În urma publicării știrii de către Meduza.io, Yandex a revenit cu o explicație, precum că „majoritatea serviciilor de internet cu încărcare mare de astăzi sunt proiectate în așa fel încât multe copii criptate ale datelor sunt stocate în diferite centre de date”. „Cele mai mari servicii de internet nu separă fizic stocarea de date despre țările în care funcționează serviciul. O solicitare de acces la date este implementată exclusiv pe o bază geografică – conform procedurilor prevăzute de legile locale”.
În același timp, Yandex a asigurat că „datele despre călătorii pot fi obținute numai de agențiile de aplicare a legii din țara în care a fost efectuată călătoria, conform procedurilor prevăzute de legile locale”.
După 1 septembrie, „această logică nu se va schimba”, a promis compania.
Yandex.Taxi a fost lansat la Chișinău la 24 iulie 2017, trei ani mai târziu, s-a extins și la Bălți.
Reacția Yandex
Legislația Federației Ruse nu se aplică în cazul serviciului din Moldova și utilizatorilor săi, deoarece aceștia călătoresc și folosesc aplicația în afara Rusiei, afirmă compania.
„Compania olandeză Ridetech International B.V., care oferă serviciul Yandex Go utilizatorilor din Moldova, prelucrează datele personale ale utilizatorilor în conformitate cu legislația Republicii Moldova și cu standardele GDPR și, de asemenea, asigură toate drepturile acordate persoanelor vizate”, se arată într-o declarația Yandex.
Datele privind funcționarea serviciului peste hotarele Rusiei pot fi solicitate doar printr-o cerere oficială și numai în cadrul procedurilor internaționale stabilite.
Compania noastră respectă toate standardele înalte privind politica de securitate, care sunt confirmate de raportul public internațional privind securitatea, disponibilitatea, integritatea procesării și confidențialitatea datelor SOC2/3.