Vămuirea comună și sincronizarea capacităților posturilor vamale sunt soluțiile Republicii Moldova pentru fluidizarea traficului de camioane. Anunțul a fost făcut de către reprezentanții Serviciului Vamal în cadrul unei conferințe de presă, menționând că asemenea practică există la hotarul cu Ucraina.
Potrivit responsabililor, specialiștii din Republica Moldova sunt gata să înceapă procesul de vămuire comună la hotarul române „chiar de mâine”. Totodată, potrivit lor, cu vameșii ucraineni s-a discutat deja, iar cu Direcția Generală a Vămilor din România urmează să aibă discuții, însă la nivel de conducere a celor două state ele deja au loc.
„Avem șase posturi vamale și le vom utiliza la maxim. Peste noapte nu putem construi alte posturi vamale. Șapte poduri. Unul este o linie de cale ferată. Guvernul României discută despre crearea căilor de acces. Problema rândurilor în vamă este, a fost și va fi, dar o să micșorăm timpul de așteptare în jumătate”, a declarat Igor Talmazan, Directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Anterior, transportatorii din țara noastră au adresat o scrisoare președintei, prim-ministrei și ministrului Infrastructurii. Ei cer ca problema să fie discutată și soluționată la nivel înalt, de către conducerea Republicii Moldova și cea a României.
Oficialii din Republica Moldova și România au confirmat luni că problema se atestă pe partea cealaltă de hotar, însă au menționat că au soluții. Conform lor, vameșii moldoveni pot verifica zilnic 120 de camioane, iar cei români – 40. După ce Realitatea a abordat subiectul, presa de peste Prut a vizitat punctele vamale amplasate pe partea română, iar șoferii și angajații le-au confirmat că problema persistă și s-a acutizat.
Săptămâna trecută un șofer din Moldova, în vârstă de 62 de ani, a decedat în timp ce aștepta pe partea română să treacă verificările vamale. El s-a simțit rău încă pe 1 iunie, apoi a fost preluat de ambulanță, care urma să îl ducă la un spital din Huși, dar starea lui s-a înrăutățit și a suferit un stop cardiac. Între timp, MAI a anunțat că șoferilor li se va acorda ajutor psihologic și medica, dar și recomandări despre cum să prevină insolațiile cât timp stau în vamă.
Șoferii camioanelor care transportă marfă se confruntă de mai mult timp cu faptul că trebuie să aștepte ore în șir la vamă, însă problema s-a intensificat după izbucnirea războiului din Ucraina. Anterior timpul estimat pentru controale era de circa 48 de ore, însă după izbucnirea războiului din Ucraina a ajuns la 4-5 zile.