Curs valutar
  • EUR
    20.1131
    0%
  • USD
    17.7371
    0%
  • RUB
    0.2404
    0%
  • RON
    4.0641
    0%
  • UAH
    0.6510
    0%

Agenţia „Moldsilva” propune lemne de foc populaţiei, fără a majora preţurile

12 Oct. 2021, 09:41
 // Categoria: Societate // Autor:  Tatiana Rusnac
12 Oct. 2021, 09:41 // Societate //  Tatiana Rusnac

Agenţia „Moldsilva” lansează o campanie de asigurare a populaţiei cu lemne de foc şi intensifică procesul de comunicare publică pentru accesul cetăţenilor la informaţie.

„În acest scop, în cadrul Agenţiei „Moldsilva” a fost emisă Dispoziția nr.7 din 5 octombrie 2021 „Cu privire la livrarea lemnului de foc”, conform prevederilor pct. 12, sbp.10 al Regulamentului privind organizarea și funcţionarea Agenţiei „Moldsilva”, structurii si efectivului-limită ale aparatului central, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.150/2010 şi ordinului nr. 1l din 23.09.21 „Cu privire la unele măsuri pentru intensificarea comunicării în domeniul forestier şi asigurarea accesului la informaţia de mediu”. În urma discuțiilor purtate, precum și a acțiunilor întreprinse de conducerea agenției în acest domeniu, prin prisma cadrului normativ cu incidență în domeniu, contrar speculaţiilor şi informaţiilor contradictorii vehiculate de unele persoane terțe, administratorii întreprinderilor de stat din subordine și-au reiterat poziția asupra faptului că preţurile la lemnul de foc livrat pe piață nu vor fi majorate în sezonul rece a anului fiind comercializate la nivelul prețurilor din anul trecut, iar accesul cetăţenilor va fi facilitat prin diverse acţiuni”, se arată într-un comunicat al instituției.

Aceeași Dispoziție a agenţiei prevede că stocul disponibil spre comercializare al lemnului de foc, recoltat în urma efectuării tuturor lucrărilor silvo-tehnice obligatorii în cadrul fondului forestier din gestiune, se va comercializa în următoarea ordine de priorităţi:

  • pentru necesarul de lemn de foc al populaţiei, în baza solicitaților centralizate din partea APL şi/sau personale – prin vânzare directă;
  • pentru consumul propriu al unităţilor de interes local finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat şi/sau bugetul local (primării, şcoli, grădiniţe, obiecte de menire social-culturală, etc.), care nu desfăşoară activitate economica – prin vânzare directă;
  • pentru consumul propriu al gestionarilor fondului forestier proprietate publică a statului şi/sau al altor categorii de solicitanţi.

Totodată, pentru organizarea eficientă a procesului de asigurare a populaţiei cu lemne de foc, Agenţia „Moldsilva” a expediat în adresa tuturor Autorităţilor Publice Locale (nivel de raion) informaţia necesară şi detaliată referitor la modalitatea de colaborare în procesul de asigurare a populaţiei cu lemne de foc. Directorii entităţilor silvice subordonate (întreprinderile teritoriale) vor organiza sistematic întâlniri cu participarea comunităţilor şi autorităţilor locale, în vederea stabilirii măsurilor necesare pentru asigurarea conformă şi în volum deplin a solicitanţilor prioritari cu lemne de foc, reieşind din stocul disponibil.

„În acelaşi scop se va solicita în modul corespunzător de la unităţile administrativ-teritoriale, în hotarele cărora este amplasat fondul forestier administrat, lista centralizată a potenţialilor beneficiari/solicitanţi de lemne de foc. În acelaşi context, pentru excluderea situaţiilor de incertitudine, în cadrul Agenţiei „Moldsilva” vor fi prezentate cu regularitate rapoarte despre volumul masei lemnoase eliberat solicitanţilor prioritari şi se va asigura publicarea pe paginile web ale entităţilor silvice din subordine a informaţiilor referitor la produsele lemnoase şi nelemnoase comercializate (cataloage de preţuri), cu actualizarea zilnică a stocurilor disponibile”, se mai arată în comunicat.

Agenţia „Moldsilva” reiterează disponibilitatea de conlucrare pentru asigurarea cetăţenilor cu lemne de foc în perioada rece a anului, dar atenţionează că regimul prioritar şi preţurile nemodificate sunt disponibile doar la depozitele întreprinderilor silvice de stat subordonate agenţiei de specialitate.

Orice alte oferte şi diversitate de preţuri propuse pe piaţă fac obiectul exclusiv al activităţii agenţilor economici privați, ce nu au nimic comun cu activitatea entităților publice din cadrul ramurii silvice.

Realitatea Live

05 Dec. 2021, 15:13
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Maria Timofti
05 Dec. 2021, 15:13 // Actualitate //  Maria Timofti

Misiunea Promo-LEX de observare a alegerilor locale noi își exprimă nedumerirea și dezacordul cu privire la decizia Comisiei Electorale Centrale de a suspenda desfășurarea celui de-al doilea tur al alegerilor locale noi pentru funcția de primar în circumscripția electorală municipală Bălți. Într-un comunicat de presă, plasat pe pagina oficială, este menționat că legislația electorală nu prevede procedura de suspendare a desfășurării turului doi de scrutin pe motivele indicate în hotărârea CEC.

„Promo-LEX a pledat constant pentru organizarea și desfășurarea unor alegeri libere și corecte în condițiile respectării legislației. Cu regret, cadrul legal lacunar, în combinație cu abuzurile unor concurenți electorali în ceea ce privește finanțarea campaniei au dus la suprimarea drepturilor alegătorilor, precum și a celorlalți concurenți la alegeri libere și corecte”, se arată în comunicat.

În acest context, Misiunea atrage atenția că, legislația electorală nu prevede procedura de suspendare a desfășurării turului doi de scrutin pe motivele indicate în hotărârea CEC. Mai mult, potrivit art. 26 alin. (1) lit. o) Cod electoral, CEC are obligația pozitivă de a „asigura efectuarea celui de al doilea tur de scrutin (…)”.

Misiunea constată că, deși legiuitorul a reglementat situația în care un concurent ar putea fi sancționat prin excluderea sa din cursă, nu a fost totuși prevăzută posibilitatea suspendării sau anulării alegerilor urmare a excluderii unui concurent în turul II a scrutinului. Reținem că, doar instanțele de judecată pot verifica și constata legalitatea alegerilor, confirma rezultatele acestora, sau după caz, nulitatea scrutinului.

Totodată, interpretarea CEC privind „imposibilitatea desfășurării celui de-al doilea tur al alegerilor locale noi pentru funcția de primar cu un singur candidat” (art. 145 alin. (2) din Codul electoral), nu corelează cu practica precedentă. Or, alegerile locale s-au desfășurat anterior și cu un singur candidat, iar rezultatele au fost confirmate de către instanța de judecată, respectiv de către Comisia Electorală Centrală. Un exemplu în acest sens sunt alegerile pentru funcția de primar al s. Hirova, r. Călărași din 14.05.2017, și alegerile pentru funcția de primar al comunei Lăpușna, raionul Hîncești, noiembrie-decembrie 2017.

Din aceste considerente, Asociația Promo-LEX susține în continuare interpretarea expusă în Opinia din 3 decembrie 2021 prin care turul II al alegerilor urma să fie organizat în condițiile art. 51. alin. 7, în buletinul de vot fiind aplicată ștampila cu mențiunea Retras în dreptul candidatul a cărui înregistrare a fost anulată.

 
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală