Regiunea transnistreană se alimentează cu combustibil printr-o schemă bine elaborată la care contribuie firme din Rusia, intermediari din România și Republica Moldova, și o serie de foști oficiali și oameni de afaceri de pe cele două maluri ale Nistrului. Colegii de la Anticorupție.md, în cea mai recentă investigație, au aflat că holding-ul Sheriff din Transnistria se asigură cu combustibil rusesc prin intermediul unui off-shore din Elveția. Pe scurt, combustibilul este transportat din Portul Novorosiik, Rusia, în Portul Constanța, România, de unde este preluat de tirurile moldovenești și dus în Transnistria.
Schema transportării de combustibil în regiunea separatistă transnistreană începe din Portul rusesc Novorosiisk de la Marea Neagră. De acolo produsele petroliere sunt transportate pe cale maritimă până în Portul Constanța din România, la societatea comercială Oil Terminal.
Intermediul afacerii este firma elvețiană „Euronova Energies” SA cu sediul la Geneva, deschisă în 2013. Este o companie puțin cunoscută, care a câștigat mai multe licitații pentru volume de petrol din zona munților Urali, organizate de compania rusească de stat Zarubezhneft la bursa, Spimex, din Sankt-Petersburg în 2021. Vinde petrol în sud-estul Europei și zona fostei Iugoslavii.
Reprezentanții companiei „Euronova Energies” SA din Elveția au promis că vor reveni la solicitările reporterilor citați de a sta de vorbă pe acest subiect, dar nu au mai făcut-o.
În portul Constanța, produsele petroliere sunt depozitate de „Oil Terminal” în regim de antrepozit, iar importul combustibilului se face apoi în Republica Moldova de către compania „ECS Logistics” SRL înregistrată în România, pe 4 septembrie 2012, în orașul Galați, cu nouă puncte de lucru în trei localități. Are 18 angajați și a înregistrat o cifră de afaceri relativ modestă de circa 2 milioane de RON începând cu 2014 și un profit mediu de circa 500.000 de RON. Însă, începând cu 2020, atât cifra de afaceri, cât și profitul firmei au urcat la 3,7 milioane de RON și 1,6 milioane de RON profit.
Mai departe combustibilul importat din Rusia via România este transportat spre regiunea transnistreană de mai multe companii din Republica Moldova – „Estcon Construct” SRL, „Lecostan” SRL și „Transimex” SRL.
Serviciul Fiscal de Stat a comunicat sursei citate că, în perioada 2016–2017, nu au fost efectuate livrări de produse petroliere către „agenții economici rezidenți aflați pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul ei bugetar, adică în stânga Nistrului”. Totodată, în perioada 2018–2021, agenții economici „Estcon Construct” și „Transimex” SRL au efectuat livrări de produse petroliere către agenții economici rezidenți aflați pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul ei bugetar.
Ce legătură ar avea Alexandru Pînzari?
Anticorupție.md scrie că intrarea în această afacere a fostului șef al Inspectoratului General al Poliției și a fostului ministru al Apărării, Alexandru Pînzari, s-a făcut după următorul scenariu. Acest circuit cuprinde trei companii și două tranzacții, respectiv „Estcon Construct”, „Mabanaft-Moldova GmbH” și „Truck Petrol”.
Prima a fost fondată în februarie 2007, avându-l ca administrator pe Alec Ignat și ca asociat unic pe soția acestuia, Tatiana Ignat. Pe 30 iulie 2018, Alec Ignat a mai deschis o companie – „Truck Petrol” cu sediul în satul Gangura, Ialoveni. În paralel, „Estcon Construct” SRL a cumpărat în decembrie 2018 un pachet de 96% din acțiuni de la „Mabanaft-Moldova GmbH” care deținea „Tirex Petrol”. Așadar, „Estcon Construct” a devenit deținătorul majoritar de acțiuni al lanțului de benzinării Tirex. În august 2019, SRL „Truck Petrol” a devenit acționar majoritar în „Estcon Construct” SRL și cea care deținea implicit controlul asupra „Tirex Petrol”. Între timp, capitalul firmei s-a mărit de la 8 la 33 de milioane de lei. În urma acestui episod, Tatiana Ignat a devenit acționar minoritar în „Estcon Contruct” SRL cu 24,24%, iar pachetul de control a fost preluat de către compania „Truck Petrol” SRL – 75,76%.
„Truck Petrol” SRL era o companie din portofoliul familiei Ignat până în iulie 2020, atunci când în acționariat a intrat Artiom Pînzari, fiul lui Alexandru Pînzari. Ca urmare a acestei mutări, structura acționariatului s-a modificat astfel: lui Alec Ignat i-a revenit o cotă de 56%, în timp ce lui Artiom Pînzari – 44%.
Pe 30 septembrie 2021, în contextul arestului lui Alexandru Pînzari în dosarul Direcției 5 sau cum mai este cunoscut dosarul DOS a Inspectoratului Național de Investigații, Artiom Pînzari a ieșit din acționariatul companiei. Alec Ignat a devenit astfel asociat unic 100%.
Câtă motorină consumă Transnistria?
În stânga Nistrului sunt importate anual circa 50.000 de tone de motorină și 30.000 de tone de benzină, ceea ce constituie consumul intern al regiunii. SIS susține că întregul import de produse petroliere este asigurat de două companii – SRL „Sheriff” și SRL „Tiroiltreid” – care beneficiază de scutiri fiscale de plată a taxelor oferite în conformitate cu o hotărâre a Guvernului din 2001. Aceste măsuri au fost aprobate de către Guvernul de la Chișinău pentru a exclude impozitarea dublă – de autoritățile constituționale, cât și de structurile transnistrene – a produselor destinate exclusiv necesităților raioanelor de est. În același timp, Serviciul Vamal arată că, în perioada 2016–2021, în regiunea transnistreană au fost importate în medie 36,6 milioane de kilograme de benzină și 44,6 milioane de kilograme de motorină.
O bună parte din motorină este utilizată de Grupul Operativ al Trupelor Ruse (GOTR) care staționează în stânga Nistrului cu pretenția că asigură securitatea depozitelor de armament din Cobasna. Un studiu elaborat de IDIS Viitorul în 2018, autorul căruia este actualul șef al Poliției de Frontieră, Rosian Vasiloi, despre exercițiile militare efectuate de GOTR și trupele transnistrene arată că, la finele acelui an, numărul exercițiilor militare organizate în regiunea transnistreană de GOTR și trupele paramilitare transnistrene ar fi ajuns la circa 300. Tot în 2018 a fost importată cea mai mare cantitate de combustibil pentru perioada 2016–2021: 82.345.206 de kilograme – 55.560.926 de kilograme de motorină și 26,784.280 de kilograme de benzină.
Principalii operatori pe piața de produse petroliere din stânga Nistrului sunt SRL „Sheriff” și SRL „Tiroiltreid”. Aceste două companii câștigă licitațiile în Transnistria privind livrarea de combustibil pretinselor instituții de stat ale administrației de la Tiraspol. În același timp, SIS susține despre SRL „Sheriff” că are relații comerciale cu mai mulți agenți economici din dreapta Nistrului din diferite domenii de activitate, inclusiv cu „Estcon Construct” SRL.
Alec Ignat a subliniat că relațiile companiei sale cu Sheriff și Tiroiltreid sunt absolut legale, „strict de afaceri”, și că prestează de ani buni servicii mai multor companii din stânga Nistrului.
Despre relațiile cu Alexandru Pînzari, managerul „Tirex-Petrol” a spus că, de fapt, Artiom Pînzari nici nu a fost în afacere. El a respins și acuzațiile că alimentează tancurile rusești în Transnistria prin faptul că transportă produsele petroliere „drept la stațiile PECO”.