Curs valutar
  • EUR
    21.4503
    -0.09%
  • USD
    17.7049
    -0.0401%
  • RUB
    0.2462
    0.4468%
  • RON
    4.3559
    -0.1928%
  • UAH
    0.6576
    0.2281%

Cum a gestionat Moldova un an de pandemie? Rezultatele unui raport internațional

25 Mai 2021, 15:27
 // Categoria: Life // Autor:  Tatiana Rusnac
25 Mai 2021, 15:27 // Life //  Tatiana Rusnac

Modul în care autoritățile din Republica Moldova au gestionat fondurile destinate combaterii pandemiei de COVID-19 denotă un grad redus de responsabilitate și transparență. Este concluzia la care au ajuns autorii unui raport intitulat „Gestionarea fondurilor COVID-19”, realizat în cadrul programului internațional de cercetare Open Budget Survey, scrie expert-grup.org.

Studiul a fost realizat în baza a 26 de indicatori de transparență, supraveghere și participare publică asupra a 120 de țări, printre care și Republica Moldova.

Potrivit rezultatelor raportului, mai mult de două treimi dintre autoritățile centrale din cele 120 de țări nu au reușit să gestioneze într-un mod responsabil pachetele de urgență aprobate pentru combaterea pandemiei.

Totodată, aproape două treimi dintre acestea nu au urmat proceduri transparente de achiziții, circa jumătate dintre țări au ocolit procedurile legislative pentru a introduce pachetele de urgență și doar aproximativ un sfert dintre auditorii naționali au publicat rapoarte accelerate audit.

Astfel, către finele anului 2020, suma fondurilor destinate crizei pandemice la nivel global a ajuns la circa 14 trilioane de dolari.

Mai mult, același raport arată că aprobarea în luna aprilie, anul trecut, a pachetului de politici fiscale de urgență de către Parlamentul de la Chișinău denotă carențe la toate cele trei capitole analizate în studiu:

  • transparență– atât la aprobarea cât și la implementare pachetului de urgență, în special în privința stabilirii beneficiarilor, identificării și utilizării resurselor extrabugetare și raportării;
  • supraveghere– atât din partea legislatorilor, cât și din partea birourilor naționale de audit;
  • participare– s-a constatat un nivel minim al participării publice.

De cealaltă parte, Republica Moldova înregistrează un scor pozitiv în privința la trei indicatori reflectați în raport: informații macroeconomice și bugetare agregate, surse de finanțare și achiziții.

Exemple pozitive există și la nivel global. Un exemplu în acest sens este și Republica Paraguay, unde toate achizițiile legate de pandemie sunt publicate pe o pagină web specializată.

Alte 22 de țări, precum Canada, Bangladesh, Togo, au constatat impactul disproporționat al pandemiei asupra femeilor și au publicat informații despre politicile care vizează femeile. Totodată, în Sierra Leone auditorul național a furnizat date de audit în timp real, bazându-se pe experiența crizei provocate de Ebola.

Raportul privind gestionarea fondurilor COVID-19 la nivel global poate fi vizualizat online, pe pagina web www.internationalbudget.org/covid/.

Modulul COVID include principalii indicatori ai raportului și harta interactivă a celor 120 de țări analizate.

Open Budget Survey este o cercetare globală care evaluează nivelul de transparență bugetară a peste o sută de țări din lume prin prisma celor mai bune practici acceptate la nivel internațional și este parte a Programului ”International Budget Partnership’s Open Budget Initiative”.

Republica Moldova participă oficial în cadrul Open Budget Survey din anul 2017, iar Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” este partener local al proiectului.

Realitatea Live

15 Iun. 2021, 21:19
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Cristina Vlah
15 Iun. 2021, 21:19 // Actualitate //  Cristina Vlah

Cazul „deschiderii secțiilor de votare peste hotarele țării” se va examina din nou la Curtea de Apel. Asta după ce Curtea Constituțională a respins marți, 15 iunie, sesizările depuse de mai multe partide, informează Realitatea.md.

Înalta Curtea menționează că a constatat că sesizările în cauză nu întrunesc condițiile de admisibilitate și nu pot fi acceptate pentru examinare în fond, acestea fiind declarate inadmisibile.

Excepțiile nu au vizat probleme de substanță referitoare la numărul efectiv de secții de votare. Ele au vizat exclusiv probleme procedurale, și anume neconstituționalitatea:

  1. Textului „fără respectarea procedurii prealabile” din articolul 72 alin. (3) din Codul electoral;
  2. Cuvântului „Contestațiile” și a textului „se examinează în conformitate cu prevederile […] Codului administrativ” din articolul 73 alin. (7) din Codul electoral;
  3. Textului „Instanța de judecată adoptă şi pronunță hotărârea în conformitate cu prevederile […] Codului administrativ” din articolul 74 alin. (1) din Codul electoral.

Pentru a declanșa controlul de constituționalitate, Curtea a trebuit să confirme aplicabilitatea prevederilor legale contestate în cauzele examinate în fața instanțelor de drept comun care au trimis sesizările.

Condiția „aplicabilității prevederilor legale contestate în cauza examinată în fața instanței de drept comun” presupune aplicabilitatea unor prevederi care îl prejudiciază pe autorul excepției de neconstituționalitate. Totuși, în cele două sesizări, Curtea nu a reținut prejudicierea autorului prin prevederile contestate. În mod logic, declararea neconstituționalității acestor prevederi ar fi făcut inutile acțiunile în justiție ale autorului sesizărilor.

„Cu referire la o pretinsă obligativitate a procedurii prealabile la contestarea hotărârilor Comisiei Electorale Centrale privind deschiderea unor secții de votare, Curtea a reținut următoarele. Articolul 162 din Codul administrativ stabilește că procedura prealabilă urmărește scopul de a verifica legalitatea actelor administrative individuale. Cererea prealabilă poate fi formulată în vederea: a) anulării în tot sau în parte a unui act administrativ individual ilegal sau nul; b) emiterii unui act administrativ individual. Astfel, Curtea a constatat că procedura prealabilă este obligatorie doar în cazul actelor administrative cu caracter individual”, se menționează în decizia Curții Constituționale.

Curtea a notat că hotărârile Comisiei Electorale Centrale privind deschiderea unor secții de votare nu sunt acte administrative cu caracter individual, ci sunt acte administrative cu caracter normativ. Ele sunt adoptate pentru punerea în aplicare a prevederilor pertinente din Codul electoral, vizează un număr nedeterminat de subiecte și au un caracter general. Prin urmare, în cazul contestării unor astfel de hotărâri în instanța de judecată nu este necesară parcurgerea procedurii prealabile.

Astfel, cazul urmează să fie din reluat la Curtea de Apel. Aceasta a amânat examinarea cauzei până la pronunțarea Curții Constituționale. Asta după ce ședința de judecată în acest sens a fost amânată de mai multe ori.

 
Bruxelles: Piața Mare, iluminată în culorile NATO, înainte de summit
Bruxelles: Piața Mare, iluminată în culorile NATO, înainte de summit
Ziua mondială a donatorului de sânge: Împreună suntem eroi!
Ziua mondială a donatorului de sânge: Împreună suntem eroi!
Ooops… Un parașutist a aterizat pe un teren de fotbal, în Polonia
Ooops… Un parașutist a aterizat pe un teren de fotbal, în Polonia
Ultimele aplauze pentru interpretul Iurie Sadovnic
Ultimele aplauze pentru interpretul Iurie Sadovnic
Exerciții demonstrative de luptă corp la corp, la Armata Națională
Exerciții demonstrative de luptă corp la corp, la Armata Națională
Patru turnuri de răcire din Marea Britanie, puse la pământ
Patru turnuri de răcire din Marea Britanie, puse la pământ
Veneția: proteste față de revenirea vaselor de croazieră în lagună
Veneția: proteste față de revenirea vaselor de croazieră în lagună
Protestul Die-in/Умирание, la Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului
Protestul Die-in/Умирание, la Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului
Concurs de desene, lansat de Ministerul Justiției
Concurs de desene, lansat de Ministerul Justiției