Fostul șef al Inspectoratului Național de Probațiune (INP), Andrei Iavorschi, care este cercetat penal pentru abuz de serviciu a expediat o reacție portalului Realitatea.md, privind cauza penală în care figurează, pentru că a fost vizat într-un articol, după ce Ministerul Justiției a numit un nou șef-adjunct la INP, care va asigura și interimatul funcției de director.
Potrivit lui Iavorschi, pentru a-și demonstra nevinovăția, acesta a trecut testului poligraf, făcut de către un expert judiciar european, iar rezultatele testului i-ar demonstra nevinovăția.
„Infirm săvîrșirea faptei imputate mie, astfel, regăsiți o descriere succintă a faptelor ce mi se impută și argumentele prin care le contest”, se arată în reacția expediată pentru Realitatea.md de către ex-șeful INP.
Mai jos vă prezentăm răspunsurile care le-a oferit Andrei Iavorschi.
1) Încheierea contractelor de valoare mică neplanificate
– Achiziții a căror valoare nu depășește 10.000 lei (fără TVA) pot fi exprimate prin contul de plată și nu se înregistrează în Trezoreria de Stat (pct.3 și pct. 23 al Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 665/2016);
Respectivele contracte vizează diverse tipuri de achiziții, cum ar fi:
- 70 din 21.01.2019 SC „Apă bună Trade SRL”-8 793,00 lei (achiziționarea apei potabile)
- 75 din 28.02.2019 I.M. „47 Paralel”-9 960,00 lei (achiziționarea produselor alimentare destinate desfășurării ședințelor și instruirilor interne)
- 77 din 18.03.2019 SC „Master Wash”-8 820,00 lei (achiziționarea serviciilor de spălătorie auto)
- 89/14-CP din 29.05.2019 I.P. Agenția Servicii Publice-5 760,00(achiziționarea serviciilor de tipărire a legitimațiilor de serviciu)
- 105 din 23.09.2019 SC Olympus Company SRL-2 500,00 lei (achiziționarea ștampilelor)
- 127 din 09.12.2019 SC SID Energetic SRL-11 800,00 lei(achiziționarea serviciilor de proiectare a rețelelor de gaze naturale pe obiectul Biroul de Probațiune Edineț al Inspectoratului Național de Probațiune,
- 75 din 28.02.2019 I.M. „47 Paralel”-9 960,00 lei a fost utilizate în următoarele scopuri: achiziționării produselor alimentare destinate desfășurării ședințelor și instruirilor interne,
- 127 din 09.12.2019 SC SID Energetic SRL-11 800,00 lei(achiziționarea serviciilor de proiectare a rețelelor de gaze naturale pe obiectul Biroul de Probațiune Edineț al Inspectoratului Național de Probațiune)
- 77 din 18.03.2019 SC „Master Wash”-8 820,00 lei (achiziționarea serviciilor de spălătorie auto),
- 8 din 17.02.2020 SC Master Wash SRL-11 900,00 lei(achiziționarea serviciilor de spălătorie auto)
- 27 din 02.06.2020 Biroul de curieri speciali-4000,00lei(achiziționarea serviciilor de curierat a corespondenței atribuite la secretul de stat),
- 40 din 21.07.2020 SC Sonical Service SRL-5 000,00 lei(achiziționarea serviciilor de curățare chimică a habitaclului automobilelor) ,
- 15 din 07.09.2020 SC LEXASIGUR SRL-4 000,00 lei(achiziționarea serviciilor de organizare a licitațiilor).
2) Divizarea achizițiilor publice de servicii
– Atribuirea a două contracte de valoare mică încheiate în anul 2021 (nr.10 din 15.02.2021 Aria-Duca SRL și nr.27-01/21/55 din 27.04.2021 SA DAAC-Hermes, privind achiziționarea serviciilor de reparare şi de întreţinere a automobilelor și, respectiv, serviciilor de întreţinere a automobilelor aflate în perioada de garanție, nu constituie divizare, deoarece conform Vocabularului comun privind achizițiile publice (CPV) obiectelor contractelor menționate se atribuie codul diferit, fapt demonstrat prin decizia Inspecției Financiare de a exclude constatarea respectivă din cadrul Prescripției nr.25-04-10/558 din 13.04.2022, ceea ce denotă că argumentele INP sunt justificate și nu poate fi invocată divizarea serviciilor. (Regulamentul cu privire la modul de planificare a contractelor de achiziţii publice aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1419/2016, Regulamentul cu privire la achiziţiile publice de valoare mică aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 665/2016).
3) Contractarea serviciilor de telefonie mobilă
– Grupul de lucru abilitat cu dreptul de a desfășura ancheta de serviciu a MJ a efectuat analiza cheltuielilor INP pentru utilizarea telefoniei mobile în raport cu utilizarea eventuală a abonamentelor de telefonie fixă oferită de S.A. Moldtelecom, care a demostrat economicitatea și utilizarea rațională a banului public, formând în acest sens o economie, în mediu, de 66,8 mii lei lunar sau 801,6 mii lei anual (Raportul grupului de lucru abilitat cu dreptul de a desfășura ancheta de serviciu a MJ din 07.06.2022). De menționat că, fără serviciile de telefonie mobilă nu pot fi exercitate atribuțiile INP prevăzute în Regulamentul privind monitorizarea electronică a persoanelor aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1322/2016.
4) Achiziționarea serviciilor profesionale de reprezentare juridică
– Serviciile specializate au fost atribuite în baza art. 5 al Legii nr. 131/2015 privind achizițiile publice și utilizate exclusiv pentru dosarele judiciare mai complexe și dificile (9 dosare). De menționat că, conform hotărârilor Guvernului nr. 672/2019, nr. 942/2020, nr. 475/2021 pentru stabilirea moratoriului temporar privind încadrarea personalului din sectorul bugetar în funcțiile vacante înregistrate, 2 funcții din totalul de 5 a Direcției Juridice au căzut sub incidența moratoriului. Drept justificare economică, menționez, valoare cumulativă totală a serviciilor echivalează cu 75,0 mii lei pentru 3 ani, iar media pentru un an calendaristic ar fi 25,0 mii lei. Cheltuielile pentru întreținerea unui angajat ar fi fost de circa 3 ori mai mari, circa 108,1 mii lei pentru un an calendaristic.
5) transferurile mijloacelor bănești virate către persoane fizice în baza hotărârilor judecătorești, fără ca acestea să fie contestate.
„Menționez că, art. 256 alin. (1) lit. d) și alin. (2) din Codul de procedură civilă prevede expres că, hotărârea în partea achitării salariului mediu lunar și în partea restabilirii în funcție, se execută imediat. Totodată, Inspectoratul Național de Probațiune a depus în termen cererile de apel prin care a solicitat casarea hotărârilor din 16.08.2021 emise de Judecătoria Chișinău, care au fost respinse”, se mai arată în reacția lui Iavorschi.
Amintim că, Ministerul Justiției a numit un nou șef-adjunct la INP, după desfășurarea unui concurs, care va fi și director interimar, până la alegerea acestuia. Este vorba de Sergiu Mărgărint, iar predecesorul acestuia, Andrei Iavorschi, îl acuză că a ajuns în funcție cu suportul finei. Fostul șef al INP, Andrei Iavorschi, îl acuză pe Sergiu Mărgărint că a ajuns în funcție datorită legăturilor pe care le are în cadrul Ministerului de Justiție. Mai exact este vorba de faptul că, Sergiu Mărgărint este nașul de cununie a șefei Direcției Cooperare Juridică și Internațională din cadrul Ministerului Justiției, Daniela Sandu. Ba mai mult decât atât, aceasta este și membră a comisiei de concurs la ocuparea funcției de director adjunct în cadrul INP și membră a Comisiei de Disciplină a Ministerului Justiției.
De asemenea, Iavorschi afirmă că, aceeași Daniela Sandu, prin decizia ei din cadrul Comisiei a dus la avansarea soțului ei, Igor Sandu, care a ajuns să asigure până în prezent interimatul funcției de director al INP.
Precizăm că, fostul director al Inspectoratului Național de Probațiune, Andrei Iavorschi, a fost pus sub învinuire întru-un dosar penal pentru abuz de serviciu, soldat cu daune în proporții considerabile, motiv pentru care procurorii anticorupție au înaintat către Ministerul Justiției un demers privind suspendarea acestuia din funcție la începutul lunii iulie curent.
Andrei Iavorschi este acuzat că ar fi cauzat Inspectoratului daune, exprimate în cheltuielile suportate pentru executarea unor clauze contractuale în valoare totală de aproximativ 676 259 de lei. Acesta este învinuit de procurori că, fiind în funcția de director și având obligația de a asigura utilizarea eficientă a resurselor financiare a Inspectoratului Național de Probațiune, în perioada anilor 2019-2022, ar fi încheiat din numele instituției, mai multe contracte privind achiziționarea unor bunuri și servicii de valoare mică, fără ca acestea să fie planificate