Curs valutar
  • EUR
    20.7452
    -0.121%
  • USD
    17.7044
    0.0153%
  • RUB
    0.2434
    0.0411%
  • RON
    4.1909
    -0.1193%
  • UAH
    0.6661
    0.1952%

GALERIE FOTO O nouă generație Skoda Octavia iV – plug-in hybrid! Consum, design, dotări și preț

15 Sept. 2021, 18:30
 // Categoria: Sci-tech // Autor:  Realitatea.md
15 Sept. 2021, 18:30 // Sci-tech //  Realitatea.md

Skoda Octavia nu mai are nevoie de nicio prezentare. De-a lungul a peste 20 de ani, Octavia a devenit un membru cu drepturi depline pe piața auto din Europa. A patra generație vine cu un suflu complet nou, cu multă tehnologie, dar și cu propulsoare și versiuni complet noi pentru brandul ceh. Pentru prima oară în istoria celui mai popular și mai bine vândut produs al lor, cei de la Skoda au introdus și o versiune plug-in hybrid în configurator.

Astfel, Skoda Octavia iV devine o propunere absolut nouă în segment, fiind lipsită practic de rivali, dacă ne limităm doar la opțiunile plug-in hybrid din segment.

Cu toate acestea, așa cum știm deja, cu cât avem de-a face cu mai multă tehnologie pe un model, cu atât prețul plătit pentru ea crește exponențial. Ori, Octavia era percepută drept o opțiune accesibilă, care aducea calitatea germană la pachet. Mai e valabil acest paradox în ziua de azi?

Mai ales acum, când Skoda a ieșit complet din umbra Volkswagen și este un brand cu o personalitate la fel de puternică precum a părintelui său?

A patra generație Skoda Octavia este construită pe aceeași platformă MQB Evo precum frații săi din grupul VAG. Asta înseamnă că, sub noua caroserie a modelului ceh, vei găsi aceleași motorizări disponibile precum și aceleași cutii de viteze cu ceea întâlnești pe Audi A3, Seat Leon sau, cel mai important, Volkswagen Golf 8.

Gama este împărțită între modele cu propulsoare pe benzină, diesel sau plug-in hybrid. Prima categorie are la bază un motor de 1 litru, TSI cu 110 CP, urcând către un propulsor ceva mai sănătos, de 1.5 litri cu 150 CP sau chiar unul de 2.0 litri cu 190 CP.

Alternativa diesel propune doar motoare de 2.0 litri tactate la 115 CP, 150 CP sau 200 CP, în vârful piramidei. Sigur, gama include și modele RS, dar acestea fac parte dintr-o discuție separată, fiind totuși important de subliniat că poți achiziționa un astfel de model și cu un motor diesel sub capotă. Clasic Skoda.

Peste această listă generoasă de modele disponibile, puteți găsi și o versiune plug-in hybrid, modul Skoda de a arăta lumii că nu mai este Cenușăreasa percepută de toți în trecut, ci un brand care privește curajos spre viitor. Astfel, versiunea Skoda Octavia iV vine cu un ansamblu motor hibrid, compus dintr-un propulsor pe benzină, de 1.4 litri, supraalimentat, de 150 CP care este ajutat și de un motor electric. Acesta din urmă poate dezvolta până la 116 CP.

Nu vă grăbiți să adunați cele două numere. Așa cum se întâmplă în cazul multor alte modele hibrid, nici aici resursele maxime ale celor două motoare nu pot fi livrate simultan. Din această cauză, Skoda Octavia iV are la dispoziție până la 204 CP și 350 Nm cuplu. Toate aceste resurse sunt trimise exclusiv către roțile față prin intermediul unei cutii de viteze DSG, cu dublu ambreiaj, cu 6 rapoarte.

Având peste 200 CP la dispoziție, Octavia devine o mașină rapidă, cu resurse accesibile imediat, grație motorului electric. Cuplul disponibil instant reduce la zero orice fel de senzație de turbo lag, iar trecerea de pe un tip de propulsie pe cealaltă se face instantaneu, fără ca tu să simți în mod necesar ce se întâmplă sub capotă.

Singurele momente în care auzi vocea motorului cu combustie internă sunt cele în care apeși cu nesaț pedala de accelerație. 

De cele mai multe ori mașina va rula în mod electric, ceea ce nu numai că va reduce consumul de combustibil foarte mult, dar va face și experiența la volan incredibil de silențioasă. Cu toate acestea, accelerările bruște vor scoate la iveală câteva din limitările modelului ceh. Ceea ce probabil nu au anticipat inginerii, atunci când au creat acest hibrid, a fost cât de rapid poate transfera puterea de la motor către roți cutia cu dublu ambreiaj DSG de sub capotă.

Practic, dacă apeși cu ceva mai mult curaj pedala de accelerație, roțile față își vor pierde aderența, moment semnalat acustic de anvelope. 

Depăsirile sunt foarte ușor de făcut mulțumită cuplului instant livrat de motorul electric, ce oferă un plus de putere în accelerările puternice. Mai mult, la viteze de peste 50 km/h, roțile față nu mai derapează atunci când apeși ceva mai curajos pedala de accelerație. De fapt, Octavia iV accelerează foarte rapid până la viteza maximă admisă pe autostradă și chiar peste.

Atunci când vorbești de consumul unui model plug-in hybrid ai multe variabile de trecut în revistă. În primul rând, acesta va depinde foarte, foarte mult de cum exploatezi mașina. Modelele plug-in hybrid sunt concepute pentru a fi folosite primordial cu bateria încărcată.

Întreaga idee din spatele lor este să îți ofere posibilitatea de a avea un model electric la dispoziția ta pentru deplasările scurte prin oraș, precum și un motor termic, clasic, pentru momentele în care vrei să pleci la drum lung, fără să-ți faci griji cu privire la autonomie.

Conform celor de la Skoda, Octavia iV ar trebui să ofere o autonomie pur electrică de până la 55 de kilometri conform ciclului de testare WLTP, grație bateriei de 13 kWh, înghesuită undeva sub podeaua portbagajului. Ei bine, datele obținute prin traficul aglomerat de București au fost ceva mai diferite. Astfel, autonomia electrică maximă obținută a fost de aproximativ 40 de kilometri, mergând pur electric.

După epuizarea bateriei mașina își va schimba ritmul de mers. Practic, aceasta va deveni un hibrid clasic, care va efectua plecările de pe loc electric și va opri motorul cu combustie internă pe decelerare.

Completând distanța până la 100 de kilometri parcurși în oraș, Skoda Octavia iV îmi arăta un consum de 4.5 litri/100 km, destul de departe de numărul pretins de Skoda, respectiv 1.2 l/100 km. Chiar și așa, un astfel de consum în traficul aglomerat de București, pe o mașină cu peste 200 CP, nu este de lepădat.

În afara orașului, lucrurile se schimbă puțin. Asta pentru că motorul electric nu va mai ajuta decât în anumite momente, restul călătoriei fiind făcută exclusiv cu resursele motorului de 1.4 litri de sub capotă. Astfel, consumul mediu înregistrat în regim extra-urban a fost de 5.5 l/100 km.

Rivalii Octaviei iV sunt puțini la număr în România în acest moment, iar majoritatea sunt tot de la grupul VAG, cu exact aceeași configurație sub capotă. Astfel, Volkswagen oferă o versiune eHybrid pe Golf, cu exact aceleași specificații tehnice și aceleași date de consum ce pretind doar 1.2 litri de benzină arși pentru fiecare sută de kilometri parcursă. Aceeași poveste se repetă și în cazul lui Seat Leon, dar cu un consum puțin mai ridicat, respectiv 1.4 l/100 km.

Dacă te uiți peste datele tehnice ale Octaviei, vei observa numere impresionante. O Skoda cu peste 200 CP va atrage oricând atenția curioșilor. Cu toate acestea, deși resursele sunt acolo, punerea lor la treabă e o chestiune ceva mai spinoasă.

Conform celor din Mlada Boleslav, Octavia iV ar trebui să atingă 100 km/h de pe loc în 7.7 secunde, urcând apoi de acolo până la o viteză maximă de 220 km/h. Numerele sunt decente, dar de multe ori te vei chinui, sub accelerare puternică, sa poți pune toți armăsarii pe asfalt.

Accelerația, însă, se simte foarte fluid, fără sincope pe toată plaja de turații, cu o livrare impresionantă a resurselor din momentul în care ai apăsat pedala de accelerație. Chiar și în depășiri, versiunea Skoda Octavia iV are acces la cuplul instant al motorului electric, ceea îți oferă încredere la volan și un sentiment de siguranță, mai ales la viteze crescute.

Comparația cu rivalii din segment se va reduce iarăși la Volkswagen Golf eHybrid și fratele său, Seat Leon. Ambele au același nivel de putere și aceleași componente sub capotă, dar cu timpi diferiți de accelerație. Astfel, Volkswagen Golf are un timp de 7.4 secunde, în timp ce Seat Leon eHybrid va ajunge la aceeași viteză etalon în 7.5 secunde.

Un sondaj scurt făcut printre proprietarii de Octavia în legătură cu motivele pentru care au făcut această alegere va aduce, cu siguranță, practicalitatea mașinii în discuție. Skoda și-a făcut un renume din folosirea exemplară a fiecărui centimetru pătrat din cabină, iar ultima generație de Octavia nu face notă discordantă în acest sens.

Spațiile de depozitare sunt numeroase și generoase. Buzunarele din portiere sunt încăpătoare, cotiera poate înghiți destul de multe mărunțișuri, iar torpedoul este și el generos. La acestea se adaugă detaliile Simply Clever ale celor de Skoda. Acestea includ un mic coș de gunoi, o racletă adăpostită în clapeta de la rezervor și umbrela din portiera față. În portbagaj avem la dispoziție până la 450 de litri pe versiunea PHEV, din cauza bateriilor ce au luat 150 de litri din spațiul oferit pe modelele convenționale. Și acolo vei găsi multe plase și cârlige pentru ancorarea bagajelor.

Calitatea materialelor de la interior este medie în majoritatea locurilor. Plasticul este prietenos în partea superioară a habitaclului, devenind mai rugos de la zona cotierelor în jos. Această rețetă se aplică peste tot, de la uși la bord și consola centrală. Ornamentele de pe bord pot avea diferite texturi, iar noua Octavia vine și cu lumini ambientale configurabile, ce transformă interiorul noaptea. Tapițeria mașinii noastre de test era un mix de stofă cu piele, destul de reușit și practic pe termen lung.

Locurile din spate oferă loc pentru doi adulți de circa 1.8 metri fără probleme și, dacă menținem dimensiunile sub acest etalon, ai putea duce la destinație chiar trei adulți pe bancheta spate. Deschiderea portierelor este amplă și accesul ușor, Octavia ofering cel mai mult loc în această zonă din întreg segmentul.

Politica de prețuri a transformat, de-a lungul timpului, Skoda Octavia într-un model foarte iubit de români. De altfel, Skoda e considerat de mulți un fel de producător german cu prețuri ceva mai accesibile. Astfel, dacă vrei să achiziționezi o Skoda Octavia astăzi, prețurile încep de la 18.600 euro, pentru versiunea de bază, cu motor de 1 litru, TSI, cu 110 CP și cutie manuală.

Dacă îți dorești o Skoda Octavia iV, va trebui să plătești cel puțin 32.250 euro. Din fericire, acest preț include, pe lângă ansamblul motor hibrid, și destul de mult echipament, precum: jante aliaj de 18 inch, climă pe două zone, sistem audio Bolero care include un ecran de infotainment de 10 inch, connectivitate CarPlay și Android Auto fără fir, instrumentar de bord digital, senzori de parcare spate, scaune încălzite față și keyless entry / keyless go.

Modelul testat, însă, e ceva mai special, având un preț de 38.000 de euro. Pe lângă dotările standard, acesta era vopsit în culoarea Albastru Lava, ce a costat 375 de euro în plus, a venit cu o tapițerie de stofă și piele ce a costat 600 de euro extra, precum și cu noi sisteme de asistență și geamuri cu protecție solară printre altele.

A patra generație Skoda Octavia s-a descurcat remarcabil în testele Euro NCAP, obținând un rating de 5 stele.

Protecția pasagerilor adulți în caz de accident a fost cotată la 92%, în timp ce pentru copii Skoda Octavia a primit un procentaj de 89%. Capitolul dedicat protecției utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor a fost notat cu 73%, iar sistemele de siguranță active au funcționat acceptabil, motiv pentru care Octavia a primit un calificativ de 79%.

Aceste note foarte bune au fost posibile pentru că Skoda a echipat a patra generație Octavia, chiar și în versiunile de bază, cu suficiente echipamente de siguranță activă. Acestea au devenit din ce în ce mai importante în ultimii ani, chiar algoritmul de testare al celor de la Euro NCAP fiind modificat pentru a le lua în considerare.

Astfel, Skoda Octavia acum vine standard cu sistem de frânare de urgență, sistem de detectare a pietonilor și mașinilor, un asistent pentru menținerea benzii de rulare, precum și monitorizarea unghiului mort.

Skoda a dorit întotdeauna să ofere o ținută de drum care să depășească așteptările. Ținta producătorului ceh a fost atinsă de cele mai multe ori, iar noul model nu face excepție.

În versiunea non-PHEV, Octavia absoarbe foarte bine imperfecțiunile drumurilor defectuoase din țara noastră. Suspensia își face foarte bine treaba, e silențioasă și cel puțin la același nivel cu Golf 8 sau noul Seat Leon. Cu toate acestea, când vorbim de modelul iV, lucrurile se schimbă puțin.

Comparativ cu un model normal, cu motor termic, Octavia plug-in hybrid trebuie să care un pic peste 200 de kilograme de greutate în plus din cauza bateriilor și a motorului electric încastrat în cutia de viteze. O astfel de diferență de gabarit își va lăsa amprenta asupra comportamentului rutier al mașinii, în mod inevitabil.

Astfel, Octavia iV se simte puțin neliniștită peste denivelări și un pic mai rigidă. Suspensia a trebuit să fie ranforsată pentru a face față greutății suplimentare de la bord, iar asta se simte și se traduce și în mai mult zgomot resimțit la interior comparativ cu alternativele non-PHEV. Prin oraș vei mulțumi zeilor industriei auto pentru faptul că Octavia are o gardă la sol de peste 14 centimetri. Astfel, vei putea chiar să abordezi o bordură sau două, fără să te gândești că vei rămâne blocat undeva.

În afara orașului, Octavia se simte și mai bine, departe de denivelările scurte ce îi dau de furcă suspensiei prin oraș. La viteze ceva mai mari, gropile sunt absorbite mai bine de suspensie, fără a deranja prea mult șasiul mașinii. Dacă vrei să conduci ceva mai sportiv, poți să o faci fără probleme.

Problemele apar atunci când vrei sa iei și ceva curbe într-un stil ceva mai sportiv. Greutatea suplimentară a mașinii te va împinge spre exterior, iar puntea față își va arăta limitele de aderență foarte ușor. Subvirarea este acolo cu tine la tot pasul, iar ruliul te va face să îți reevaluezi atitudinea la volan destul de repede.

Suprafețele vitrate generoase de pe Skoda Octavia îți oferă o vizibilitate aproape perfectă. De la volan ai o vedere bună în față și în lateral, iar luneta proporționată foarte bine nu îți va bloca vederea. Chiar și oglinzile retrovizoare sunt de dimensiuni foarte bine calculate.

Montanții față sunt subțiri și nu iau foarte mult din câmpul vizual. Nu același lucru poate fi spus despre cei din spate, care sunt un pic mai mari și te incomodează uneori când te asiguri la schimbarea benzii. Din fericire, Octavia 4 vine și cu monitorizarea unghiului mort în standard.

Interiorul noii Octavia vine cu aceeași tehnologie pe care o vei găsi și pe frații săi de platformă, Golf 8 și Seat Leon. Sistemul multimedia este complet nou și pe modelele iV vine cu un ecran standard de 10 inch, poziționat pe bord. Acesta e sensibil la atingere și are control prin gesturi precum și o bară de volum la baza sa, care de asemenea reacționează la atingere. Imediat sub acest ecran vei găsi și câteva butoane fizice, care funcționează drept scurtături pentru anumite meniuri din sistemul de infotainment.

Mi-a plăcut mult meniul de control al sistemului de climatizare, ce oferă acum opțiuni inteligente de control al funcțiilor. Spre exemplu, poți alege direct opțiunea de a-ți încălzi picioarele cu ajutorul unei pictograme pe ecran, iar mașina va direcționa automat fluxul de aer cald către ele.

Instrumentarul de bord este inspirat, evident, de soluția similară, digitală, oferită de Audi pe modelele sale. Functionalitatea e aceeași, singura diferență fiind designul și fonturile folosite. Astfel, instrumentarul de bord poate deveni, de exemplu, o hartă uriașă, care te poate ajuta să te orientezi. Rezoluția și tranzițiile sunt foarte bune, la același nivel cu competiția.

Tot la bordul noii Octavia vei găsi, pentru prima oară, un asistent vocal, care poate fi pornit cu expresia „Hey, Laura!”, precum și un sistem head-up display opțional. Totodată, implementarea sistemelor Apple CarPlay și Android Auto, fără fir, pe întregul ecran, este un plus.

Ajunsă la maturitate, Skoda Octavia vine acum cu un design ce se înscrie foarte bine în caracteristicile celor mai noi modele din Mlada Boleslav.

Partea frontală e dominată de o grilă rotunjită, generoasă în dimensiuni, flancată de faruri cu semnături luminoase noi ce folosesc tehnologie LED. Per total, designul nou nu este unul revoluționar, ci mai mult o evoluție de la a treia generație. Cu toate acestea, nu vei putea confunda noua Octavia cu o creație a unui alt producător.

Aceeași poveste se repetă și în spate, unde modelul de test a fost echipat cu stopuri Top LED ce ascund unghiuri atât de ascuțite, încât te uiți la ele cu teamă. Acestea au și semnalizări dinamice, detaliu care îi oferă Octaviei o alură de model premium.

Designul unei mașini va fi întotdeauna un subiect controversat, dar, per total, Octavia arată bine, are o alură serioasă și elegantă. Cu o linie generală conservatoare, aceasta a marșat mai mult pe evoluție, decât pe o rupere completă de modelele vechi.

Sursa: Automarket

Realitatea Live

24 Sept. 2021, 05:29
 // Categoria: În Lume // Autor:  Cristina Vlah
24 Sept. 2021, 05:29 // În Lume //  Cristina Vlah

Liderul guvernării separatiste din regiunea Catalană a Spaniei, Carles Puigdemont, a fost reținut de către poliția italiană din Sardinia, informează Realitatea.md cu referire la agenția Reuters.

Potrivit sursei, Puigdemont venise din Bruxelles spre Alghero, la o expoziție internațională, ca să se întâlnească cu liderul regional al Sardiniei precum și cu ombudsmanul regiunii.

„Când a ajuns la Aeroportul din Alghero, a fost oprit de către poliția de frontieră a Italiei. Urmează să fie adus în fața magistraților Curții de Apel din Sasser, care sunt abilitați dă decidă dacă îl vor elibera sau îl vor extrăda”, se menționează într-un comunicat emis de biroul de presă al liderului Catalan.

Postul de radio din Spania, „Cadena Ser” a anunțat despre această știre, făcând trimitere la enunțul avocatului Gonzalo Boye. Acesta a confirmat reținerea lui Carles Puigdemont într-un tweet.

Spania l-a acuzat pe liderul Catalan de secessionism, după ce în 2017 a fost organizat un Referendum cu privire la independența Cataloniei față de Spania, fapt criticat dur de autoritățile din Madrid. Acel referendum a fost declarat ilegal de către instanțele judecătorești din Spania.

În martie, Parlamentul European l-a lipsit pe Puidgemont de imunitatea parlamentară, de care se bucura odată de devenise membru în 2019. Ulterior, Puidgemont a trăit într-un auto-exil, fiind stabilit în Belgia.

 
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române