Ministrul Economiei, Dumitru Alaiba, consideră condica de reclamații un „registru semi-mort”. Acesta vrea să îl scoată din uz și crede că oamenii au mai mare șanse să fie auziți dacă se vor adresa direct la instituțiile statului.
Potrivit ministrului, asemenea document reprezintă „o moștenire sovietică pe care încă nu am aruncat-o la gunoi”. Oficialul mai menționează că acesta este obligatoriu pentru zeci de mii de companii care interacționează cu consumatorii.
„Conform legii, acest registru trebuie ținut la un loc „vizibil” (ce anume înseamnă asta?). Acest registru trebuie procurat de la „Editura Statistica”, el „trebuie șnuruit și autentificat prin aplicarea ștampilei și semnăturii reprezentantului autorității administrației publice locale” (reguli în vigoare în anul 2023 în țara noastră). O să eliminăm „Книга жалоб” (registrul de reclamații) în următorul pachet de legi pe care îl pregătim. Kniga jalob este o moștenire sovietică, de pe timpurile când nu era nici internet și nici petițiile nu erau încurajate. (…) Acum avem sistem de petiționare, inclusiv electronică. În loc să scrii o reclamație într-un registru semi-mort ținut de companie, ai mai mari șanse să fii auzit dacă scrii direct la o instituție a statului”, afirmă Alaiba.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
În opinia ministrului, registrul respectiv reprezintă doar o formalitate, „util doar pentru un inspector care vrea să te hărțuiască și să stoarcă mită din tine”. El face referire la faptul că în UE nu există asemenea practici, Ucraina le-a eliminat, iar responsabil pentru evidența plângerilor de la consumatori nu ar trebui să fie antreprenorul, ci instituțiile de stat responsabile.
„În 2022, au fost 86 de petiții și sesizări referitoare la gestionarea registrului de reclamații, 65 din care de la primărie, privind lipsa registrului de reclamații. Iar eu presupun că numărul cazurilor în care s-a dat mită fără să se ajungă la amenzi oficiale este de sute de ori mai mare”, mai spune ministrul.