Curs valutar
  • EUR
    19.5430
    -0.874%
  • USD
    19.1721
    0.1648%
  • RUB
    0.3027
    -3.5349%
  • RON
    3.9511
    -0.9263%
  • UAH
    0.6507
    0.3842%

Interviu cu Iulian Scorpan, Director al companiei aeriene HiSky. „Piaţa aviatică din România este subdeservită”.

25 Mart. 2021, 15:24
 // Categoria: În Lume // Autor:  Valentina Buză
25 Mart. 2021, 15:24 // În Lume //  Valentina Buză

Interviu cu Iulian Scorpan, Director general al companiei aeriene HiSky

Cum a fost înfiinţată compania aeriană HiSky şi cum s-a poziţionat pe piaţă?

HiSky a apărut din dorinţa sinceră de a deveni o alternativă atractivă pe piaţa serviciilor de transport aerian.

Numărul mic de operatori autohtoni  şi calitatea serviciilor reprezintă un indice că piaţa aviatică din România şi Moldova este subdeservită. Deşi pasagerii sunt preponderent originari din România şi Moldova, se operează în proporţie semnificativă cu operatori străini. Spre exemplu, majoritatea charterelor turistice sunt efectuate de companii aeriene din Turcia şi Egipt care operează zborurile cu aeronave de 20-25 de ani şi cu echipaje de cabină care nu vorbesc limba română. Ştim că majoritatea pasagerilor din România şi Republica Moldova îşi doresc de la companiile aeriene mai multă receptivitate, punctualitate, corectitudine şi siguranţă. Mânaţi de această convingere, am adunat cei mai buni specialişti din domeniu şi ne-am apucat să punem bazele unei companii aeriene noi, prietenoase. N-a fost simplu, dar ambiţiile şi entuziasmul ne-a ţinut uniţi şi ne-au dat încrederea că vom reuşi, în pofida anului pandemic. Astfel, 2020 pentru echipa HiSky a fost un an de pregătire şi de dezvoltare care ne-a oferit timp şi posibilitate să construim toată infrastructura necesară funcţionării companiei!

Prin ce se evidenţiază HiSky faţă de alte companii aeriene similare?

Spuneam şi mai devreme, în primul rând vrem să fim o companie aeriană prietenoasă. Colegii noştri dezvoltă abordarea individuală în dialogul cu pasagerii, echipajele noastre sunt gata să ajute oricând şi pe oricine, iar departamentele responsabile de comunicarea cu agenţiile şi partenerii, dau dovadă de maximă flexibilitate. Pe site-ul nostru nu veţi găsi şabloane pentru dialog, iar la call-centrul nostru nu veţi sta de vorbă minute întregi …. cu roboţii. În afară de această „altă atitudine”, ne-am propus să fim sinceri cu pasagerii. Serviciile noastre sunt taxate de o manieră transparentă, iar comisioanele ascunse nu ne reprezintă. Dacă pasagerul şi-a cumpărat un bilet de 49 de euro, cu aceşti 49 de euro va ajunge la destinaţie.

Care sunt principalele rute operaţionale în prezent? Operaţi şi curse charter turistice? Dacă da, pe ce destinaţii?

În prezent, avem anunţate zboruri de linie de pe 4 aeroporturi şi zboruri charter de pe încă trei. Din Cluj zburăm spre Dublin şi Lisabona, din Iaşi – spre Dublin, din Satu Mare – spre Paris, iar din Chişinău – spre Dublin, Lisabona, Paris, Frankfurt, Tel Aviv, Istanbul, Moscova şi Sankt Peteresburg. Zborurile charter sunt spre Maroc, Tunisia, Egipt şi Turcia din Cluj, Târgu Mureş, Baia Mare şi Oradea, dar şi din Chişinău. Am făcut o trecere în revistă a curselor deja anunţate, dar colegii mei sunt în discuţii şi cu alte aeroporturi spre care ne-am putea baza în scurt timp.

Compania a fost înfiinţată în plină pandemie. Care au fost principalele provocări şi cum a reuşit să supravieţuiască?

A fost greu, dar am avut norocul de colegi şi de parteneri care ne-au înţeles situaţia şi au dat dovadă de-o răbdare pentru care le suntem recunoscători. A trebuit să supravieţuim ca echipă şi companie timp de aproape un an de zile, perioadă în care vânzările au fost oprite. O altă  provocare a fost achiziţia primelor două aeronave şi negocierea unor condiţii cărora să le putem face faţă. Repet: nu a fost uşor, dar echipa a crezut în acest proiect şi a rămas alături ca să depăşim împreună vremurile grele. Astăzi, putem afirma tare că aşteptarea şi devotamentul n-au fost zadarnice.

Pasagerii din România au cam depăşit teama călătoriilor pe timp de pandemie

Care este topul rutelor, în funcţie de numărul de pasageri?

Nu ştiu dacă puteam vorbi despre un top al rutelor, mai degrabă ne-am putea referi la felul în care gândesc pasagerii. Spre marea noastră bucurie, pasagerii din România au cam depăşit teama călătoriilor pe timp de pandemie. Biletele se cumpără cu luni bune înainte de zbor, lucru pe care nu-l prea putem spune despre Moldova. Pasagerii din Basarabia aleg biletele cu o săptămână sau două înainte de zbor. Acest lucru se întâmplă şi din cauza că cetăţenii moldoveni au mai multe restricţii de călătorie decât cetăţenii români, care sunt şi cetăţeni UE.

Care sunt următorii paşi în dezvoltarea companiei? Cum se va mări flota, ce alte destinaţii şi hub-uri vor fi deschise?

Suntem în discuţii cu multe aeroporturi şi ne dorim ca până la finele anului să extindem harta zborurilor. Mă refer, în mod special, la aeroporturile din România dispuse să devină gazdele HiSky. În ceea ce priveşte destinaţiile, ne vom orienta în primul rând spre cele unde sunt comunităţi mari de români, apoi spre destinaţiile exotice şi cele pentru citybreak. Şi despre mărirea flotei, vom veni în foarte scurt timp cu mai multe veşti bune!

Taxele aeroportuare sunt foarte mari. Să zbori din Cluj spre Paris e mai ieftin decât să zbori din Chişinău spre Cluj

Cum vedeţi cooperarea dintre România şi Republica Moldova, prin intermediul companiei aeriene HiSky?

Noi ne simţim „acasă” pe ambele maluri de Prut şi hotarul îl simţim doar în puţinele cazuri când optăm pentru deplasările cu maşina  (n.r. râde). Evident că există şi unele diferenţe, dar în mare parte legislaţia din domeniul aviaţiei civile este destul de uniformă la nivel internaţional. Cum putem îmbunătăţi cooperarea din România şi Republica Moldova? Prin  propriul exemplu servit afacerilor din cele două state: ideile frumoase, serviciile, mărfurile pot şi trebuie să fie duse de pe un mal pe altul. Vrem să putem asigura şi o conexiune aeriană mai bună, dar ştim cu toţii: taxele aeroportuare sunt foarte mari. Să zbori din Cluj spre Paris e mai ieftin decât să zbori din Chişinău spre Cluj. Dacă taxele aeroportuare percepute din România spre Moldova, şi viceversa, ar fi la nivelul celor care se percep pentru rutele interne, am putea conecta multe oraşe din România de Chişinău.

Cum vedeţi dezvoltarea incoming-ului comun, atât pentru România, cât şi Republica Moldova, de pe terţe pieţe?

HiSky are planuri de dezvoltare şi de promovare în acest sens? Ne propunem să participăm activ la diverse acţiuni şi procese sociale care vor avea loc înafara intereselor noastre comerciale. Suntem deschişi în faţa tuturor ideilor, colaborărilor şi nu vom rămâne plaţi faţă de iniţiativele benefice pentru turismul intern. Spre exemplu, în România au loc o mulţime de evenimente mari: culturale, religioase, sportive,  academice, de divertisment, iar Republica Moldova este ţara festivalurilor. Echipa HiSky va fi onorată să fie partener al unor astfel de proiecte şi să fie transportatorul aerian preferat de organizatori!

Anul 2020 a lăsat pe drumuri mulţi lucrători din aviaţie. O companie aeriană nouă ar putea fi ca o gură de aer pentru breaslă. Aţi făcut recrutări, sau urmează?

Avem deja o bună parte din personalul navigant, dar mai avem nevoie de oameni. În căsuţele poştale primim aproape zilnic mesaje de intenţie şi CV-uri ataşate. În scurt timp vom face un anunţ de recrutare a piloţilor şi însoţitorilor de bord, iar selecţia va fi minuţioasă. Nu vrem oameni care pur şi simplu îşi caută job, vrem colegi care să împărtăşească pasiunea noastră faţă de aviaţie şi atitudinea prietenoasă faţă de fiecare pasager!

 

Realitatea Live

Top destinații de vară în Moldova
Top destinații de vară în Moldova
Crează impact prin implicare
Crează impact prin implicare
Negre de la Fautor – cel mai bun vin roșu din lume. Istoria, tradițiile și legendele noastre – într-un singur pahar
Negre de la Fautor – cel mai bun vin roșu din lume. Istoria, tradițiile și legendele noastre – într-un singur pahar
Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului
Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului
Investiții importante în transportul public al Capitalei
Investiții importante în transportul public al Capitalei
Forumul Global al Nicotinei: Țigările și produsele fără fum trebuie reglementate în funcție de gradul de nocivitate
Forumul Global al Nicotinei: Țigările și produsele fără fum trebuie reglementate în funcție de gradul de nocivitate
Top 10 parfumuri bărbătești în 2022
Top 10 parfumuri bărbătești în 2022
Investiții care merită efortul în 2022. Ce spun experții?
Investiții care merită efortul în 2022. Ce spun experții?
LINELLA – MARCA COMERCIALĂ A ANULUI 2021
LINELLA – MARCA COMERCIALĂ A ANULUI 2021
07 Iul. 2022, 13:35
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Valentina Buză
07 Iul. 2022, 13:35 // Actualitate //  Valentina Buză

Procurorii anunță că continuă investigarea cazului de contrabandă, anunțat în iunie curent, care implică participarea persoanelor publice și a coducătorilor unor companii, ce se referă la trecerea ilegală prin vamă a 750.000 țigări destinate statelor UE. Conform informațiilor, fapta infracțională a avut loc în seara zilei din 27 aprilie 2022, la postul vamal Leușeni.

Responsabilii spun că, mijlocul de transport nu a fost supus unei verificări amănunțite de către angajații Serviciului Vamal al Republicii Moldova și, deși marfa nu a fost camuflată, șoferilor autocarului li s-a permis trecerea spre România. Aceasta, însă, a fost depistată de autoritatea vamală a României, care a reținut-o și a ridicat-o.

Conform probatoriului administrat, infracțiunea a devenit posibilă prin contribuția unui inspector al Serviciului Vamal al Republicii Moldova, care a acționat de comun acord cu membrii grupului criminal organizat. Mai exact, acesta și-a ignorat atribuțiile funcției și intenționat a facilitat evitarea controlului fizic amănunțit al autocarului și a remorcii tractate. Prin urmare, marfa de contrabandă conținută în genți de rafie, plasate în compartimentul autocarului destinat bagajelor „a trecut vama, cu succes”.

Responsabilii de caz mai spun că, pentru probarea implicării inspectorului vamal în această schemă de contrabandă, procurorul a solicitat judecătorului de instrucție interceptarea discuțiilor telefonice ale unuia din inspectorii vamali, după care au urmat percheziții autorizate de judecătorul de instrucție și aplicarea arestului preventiv.

Astfel, anterior mandatului depus de apărătorul învinuitului, anterior perchezițiilor și aplicării arestului, Judecătoria Chișinău, sediul Ciocana, a autorizat interceptarea vizată, iar ulterior stenograma discuțiilor învinuitului a fost recunoscută de către instanța de judecată ca probă pertinentă, se mai arată în nota inforamtivă a PCCOCS.

În continuare, în cadrul dezbaterilor judiciare, apărătorul a obiectat asupra admiterii ca probă a acestei stenograme, invocând că unul din interlocutorii indicați în stenogramă este chiar el, deși învinuitul în cadrul convorbirilor interceptate i se adresa cu alt prenume.

Procurorul de caz nu a cunoscut şi nici nu avea cum să cunoască identitatea persoanei vizate de discuția vizată, până la momentul exprimării obiecției avocatului, în cadrul ședinței de examinare a solicitării de aplicare a arestului. Mai mult, nici textul discuției comentate nu a permis stabilirea calității profesionale a interlocutorului, deoarece interlocutorii utilizau un alt prenume. În fine, decizia de a menține proba a fost luată de către judecătorul de instrucție.

Amintim că, cazul a fost anunțat de procuratură la 21 iunie, iar anterior autoritățile de investigație de peste Prut au stabilit faptul că marfa de contrabandă aparținea șoferului autocarului – bărbat cu dublă cetățenie moldovenească și română – precum și șoferului de rezervă, care intenționau să o vândă pe piața neagră din Italia. Ulterior perchezițiilor desfășurate de procurori și ofițerii vamali, cei doi șoferi, precum și un fost și un actual angajat vamal au fost reținuți.

Investigațiile continuă, pentru deconspirarea tuturor aspectelor schemei, timp în care cei vizați în dosar se prevalează de prezumția nevinovăției, potrivit legii.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Top destinații de vară în Moldova
Top destinații de vară în Moldova
Crează impact prin implicare
Crează impact prin implicare
Negre de la Fautor – cel mai bun vin roșu din lume. Istoria, tradițiile și legendele noastre – într-un singur pahar
Negre de la Fautor – cel mai bun vin roșu din lume. Istoria, tradițiile și legendele noastre – într-un singur pahar
Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului
Localitățile Bulboaca și Speia vor avea până la sfârșitul anului propria strategie de dezvoltare a turismului
Investiții importante în transportul public al Capitalei
Investiții importante în transportul public al Capitalei
Forumul Global al Nicotinei: Țigările și produsele fără fum trebuie reglementate în funcție de gradul de nocivitate
Forumul Global al Nicotinei: Țigările și produsele fără fum trebuie reglementate în funcție de gradul de nocivitate
Top 10 parfumuri bărbătești în 2022
Top 10 parfumuri bărbătești în 2022
Investiții care merită efortul în 2022. Ce spun experții?
Investiții care merită efortul în 2022. Ce spun experții?
LINELLA – MARCA COMERCIALĂ A ANULUI 2021
LINELLA – MARCA COMERCIALĂ A ANULUI 2021
 
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală