Curs valutar
  • EUR
    21.4725
    0.367%
  • USD
    17.7262
    0.0051%
  • RUB
    0.2394
    0.5013%
  • RON
    4.3594
    0.4037%
  • UAH
    0.6420
    0.0623%

Șeful Bemol, Rafik Aliyev: Transportul de combustibil se va opri într-o singură zi, pe măsura condițiilor insuportabile

29 Apr. 2021, 12:39
 // Categoria: Economie // Autor:  Realitatea.md
29 Apr. 2021, 12:39 // Economie //  Realitatea.md

În Republica Moldova nu există o înțelegere de cartel între furnizorii de carburanți. Mai mult decât atât, unii dintre ei ar lucra în pierdere din cauza presiunii care se pune pe acest domeniu. Totodată, nu benzinăriile sunt de vină pentru majorarea prețurilor din ultima perioadă de timp, ci statul și evoluția prețului la nivel mondial. Într-un interviu pentru NewsMaker, Șeful companiei de carburanți Bemol, Rafik Aliyev, a oferit mai multe detalii despre problemele privind prețul carburanților și ceea ce se întâmplă în domeniul respectiv.

Potrivit șefului Bemol, așa-numitul raport secret prezentat deputaților, nu este un document secret, ci doar un document. „Acesta nu este un raport, este un document preliminar pe care părțile ar trebui să îl discute. Nu a existat încă niciun dialog”.

În ceea ce privește compania noastră, pot spune că nu există înțelegeri cu nimeni. Nu am avut niciodată acorduri privind reglementarea prețurilor cu amănuntul. Stabilim prețul pe baza rentabilității la care avem dreptul. Când vedem că prețul de achiziție se modifică, atunci, în consecință, prețul de vânzare cu amănuntul se schimbă. Toate companiile de combustibil lucrează aproape la fel. O zi mai târziu sau o zi mai devreme prețurile se schimbă. Aici nu este loc de negocieri, piața în sine dictează regulile.

Referitor la prețul carburanților, acesta este direct influențat de accizele impuse de stat.

În 2019 accizele au fost de 5.414 lei pe tonă, în 2020 a crescut la 5.960 de lei pe tonă, plus 50 de bani pe litru. În 2021, acciza a crescut la 6.496 de lei pe tonă, sau alți 49 de bani pe litru. Adică timp de doi ani doar din cauza accizei costul benzinei a crescut. Acum priviți cotația de combustibil. În 2019, în primele trei luni, prețul de achiziție a fost de 537 USD pe tonă, în 2020 – 491 USD pe tonă, iar în 2021 – 550 USD pe tonă. În 2019, dolarul valora 17,2 lei, în 2020 – 17,6 lei, în 2021 – 17,5 lei. Datorită diferenței de curs valutar, prețul de achiziție a benzinei în 2020 și 2021 este plus 1%.

Presiune asupra petroliștilor

Deși valoarea accizelor a crescut, prețul de achiziție a crescut, cursul valutar a crescut și el, Rafik Aliyev explică de ce prețul la carburanți a fost micșorat.

Din cauza presiunii exercitate asupra noastră de la tribunele parlamentului. Informațiile distorsionate transmise de mass-media creează presiune publică. În primul rând, fiecare dintre noi este om. Simțim pe umerii noștri o vinovăție nerezonabilă, fără precedent, pe care nu o meritam.

Țara are probleme economice, pandemie, iar într-un final, vinovate au fost scoase companiile de carburanți. Nu avem de ales decât să vindem în pierdere, astfel încât spiritele să se răcească și să analizeze la rece faptul că odată cu comercializarea carburanților în pierdere, problemele oamenilor nu au dispărut. Pe segmentul de combustibil lucrăm în pierdere, dar compania noastră supraviețuiește din munca cafenelelor și magazinelor.

Rafik Aliyev afirmă că anul 2020 a fost unul dintre cei mai grei ani pentru afacerea sa, salvarea a venit însă din partea cafenelelor.

2020 a fost unul dintre cei mai răi ani din istoria companiei noastre. Este bine că am început să ne modernizăm din timp benzinăriile, am deschis cafenele și magazine, care acoperă pierderile din vânzarea combustibilului. Deși, cafenelele oferă acum mai puține venituri din cauza restricțiilor de carantină.

Să revenim la problema câștigurilor în 2020. Un expert a declarat că prețul petrolului a scăzut cu 67%, iar companiile de carburanți nu au redus prețurile cu amănuntul în consecință. A ajuns la concluzia că am câștigat mult. De fapt, nu este așa. Chiar la începutul crizei pandemice, am fost obligați să nu închidem benzinăriile. Dar granițele erau închise, autostrăzile erau goale, nu puteam trimite muncitori în concediu tehnic pentru că trebuia să continuăm să lucrăm.

Mașini și vânzări nu sunt, însă trebuie să menținem stațiile deschise, să plătim salariile și taxele. Nimeni nu s-a gândit să reducă taxele și impozitele.

Prețul pieței mondiale a scăzut cu 67% într-un timp scurt, dar a afectat doar prețul de achiziție, a cărui cotă, așa cum am spus, este mai mic de 40% în prețul de vânzare cu amănuntul pe piața internă. Componentele rămase, accizele și taxele, costurile noastre, au rămas aceleași și nu au scăzut. În consecință, prețul ar putea scădea doar în limita a 20%, ceea ce s-a și întâmplat.

Vedeți interviu integral pe NewsMaker.MD

Realitatea Live

Ședința Consiliului de Integritate, din 17 mai 2021
Conferință de presă organizată de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)
Dezbateri IPN „Atitudinea societății față de UE: motive obiective și manipulări politice și geopolitice”
Evenimentul de donare a echipamentelor personale de protecție pentru personalul medical, din partea UE și a Germaniei
Eveniment Public Online: Politica externă a Republicii Moldova: o diplomație inteligentă pentru o țară mai puternică
Conferință de presă cu genericul “ODIMM – 14 ani în susținerea sectorului IMM”
Ședința operativă a serviciilor Primăriei Chișinău, din 17 mai 2021
Jazz’n Chișinău International Festival, ediția lX (Ziua III)
Jazz’n Chișinău International Festival, ediția lX (Ziua II)
17 Mai 2021, 18:17
 // Categoria: Societate // Autor:  Tatiana Rusnac
17 Mai 2021, 18:17 // Societate //  Tatiana Rusnac

Peste 110 mii de persoane din sectorul Întreprinderilor Mici și Mijlocii au primit consultanță în afaceri, circa 38 000 de companii au fost instruite, iar alte 4 500 de companii au primit finanțare în sumă totală de peste 665 milioane lei.

Finanțările ODIMM, la rândul lor, au generat investiții în economia națională de circa două miliarde lei și au creat aproximativ 11 000 de locuri de muncă.

Acestea sunt rezultatele Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii, un ambasador al mediului de afaceri, în cei 14 ani de activitate.

Instituția a fost creată pe 17 mai 2007 la inițiativa Ministerului Economiei și Infrastructuri. Reușitele ODIMM au fost prezentate astăzi în cadrul unei conferințe de presă.

„De-a lungul activității, ODIMM a evoluat constat completându-și portofoliul cu noi produse și servicii pentru sectorul ÎMM  din R.Moldova. Cu ajutorul nostru companiile reușesc să micșoreze costurile operaționale, să reducă riscurile de business, să aducă valoare adăugată brandului, să genereze noi surse de venit și să devină competitive pe piața locală și pe diverse piețe externe. ODIMM este prezentă în toate regiunile Moldovei, de la Nord la Sud, punând la dispoziția ÎMM-urilor 11 Incubatoare de Afaceri pentru fortificarea start-up-urilor, 3 clustere pentru consolidarea relațiilor dintre actorii regionali; o rețea de centre de consultanță, pe lângă consiliile raionale, sunt în proces de constituire Platformele Industriale Multifuncționale pentru susținerea producătorilor locali”, a declarat Iulia Costin, directorul general al ODIMM.

Iar lucrurile bune nu se opresc aici. Potrivit directorului general, Iulia Costin, pe parcursul anului 2021, cu suportul Guvernului și a partenerilor de dezvoltare externi, ODIMM va lansa șapte noi programe de suport în afaceri care vor spori competitivitatea ÎMM-urilor.

De asemenea, aceste programe vor oferi antreprenorilor, aflați în dificultate, oportunități de relansare a afacerilor, vor fortifica turismul rural, vor impulsiona transferul de tehnologie dintre universități și sectorul privat, și, nu în ultimul rând, vor stimula constituirea întreprinderilor sociale, etc.

„În 14 ani de activitate ODIMM și-a consolidat rolul de cea mai importantă instituție de suport pentru întreprinderile mici și mijlocii, acordând servicii de consultanță, suport și instruire tinerilor și femeilor cu idei de afaceri, migranților reveniți acasă, companiilor cu potențial de creștere și export, tuturor persoanelor interesate de domeniul businessului. MEI și ODIMM vor fi în continuare alături de antreprenori cu instrumentele existente, vor lansa noi inițiative de suport și vor continua să inoveze în tot ceea ce fac, pentru a răspunde necesităților la zi a antreprenorilor”, a declarat ministrul Economiei și Infrastructurii, Mihail Lupașcu.

În cei 14 ani, Uniunea Europeană a fost un partener de încredere al ODIMM, care a contribuit atât prin expertiză și asistență tehnică, cât și prin susținerea  financiară a antreprenorilor  din regiuni, dezvoltarea infrastructurii de suport în afaceri și transformarea digitală a companiilor.

Suportul integrat al Uniunii Europene pentru dezvoltarea sectorului IMM și consolidarea capacităților ODIMM însumează, de-a lungul anilor peste 17 milioane de Euro.

 
Gărzile de coastă italiene au salvat peste 70 de migranţi
Gărzile de coastă italiene au salvat peste 70 de migranţi
Scuarul „Guguță” din sectorul Rîșcani a prins viață
Scuarul „Guguță” din sectorul Rîșcani a prins viață
Israelul, atacat cu rachete lansate din Fâşia Gaza
Israelul, atacat cu rachete lansate din Fâşia Gaza
Locuitorii Capitalei se vaccinează împotriva COVID-19
Locuitorii Capitalei se vaccinează împotriva COVID-19
Nordul statului american Texas, lovit de tornade
Nordul statului american Texas, lovit de tornade
Sărbătoare la Milano! Fanii lui Inter nu au mai ţinut cont de pandemie
Sărbătoare la Milano! Fanii lui Inter nu au mai ţinut cont de pandemie
Forfotă la Piața Centrală, în ajunul sărbătorilor pascale
Forfotă la Piața Centrală, în ajunul sărbătorilor pascale
Decorațiunile de Paște au ajuns în Scuarul Catedralei
Decorațiunile de Paște au ajuns în Scuarul Catedralei
SUA au lansat cu succes un nou satelit spion – NROL-82
SUA au lansat cu succes un nou satelit spion – NROL-82