Curs valutar
  • EUR
    21.3017
    0.5075%
  • USD
    18.0638
    0.3299%
  • RUB
    0.2447
    1.0217%
  • RON
    4.3265
    0.5455%
  • UAH
    0.6646
    0.5567%

Publicitatea stradală din Chișinău! Primăria vs. haosul și interesele agenților economici din domeniu

29 Apr. 2021, 16:34
 // Categoria: Societate // Autor:  Realitatea.md
29 Apr. 2021, 16:34 // Societate //  Realitatea.md

Subiectul publicității stradale stârnește în ultima perioadă o serie de controverse în Consiliul Municipal Chișinău, printre agenții economici direct implicați, dar și în rândul organizațiilor societății civile. Autoritățile locale încearcă să lupte cu excesul de panouri publicitare încă din 2011, dar fără vreun rezultat. Noua administrație a Chișinăului a demarat acțiuni de modificare a actelor regulatorii, care aparent sunt tergiversate intenționat de unii actori. Astfel, autoritățile municipale au elaborat un proiect de Regulament privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate și afișaj în Chișinău, încă în luna mai a anului trecut. Imediat, acțiunile care în mod normal se presupune că vor avea efect benefic pentru oraș, au fost atacate în mod public, de către unele persoane cu interese, scrie Politics.MD.

Ce presupune regulamentul

Regulamentul privind amplasarea și autorizarea mijloacelor de publicitate și afișaj în Chișinău instituie noi norme pentru perfectarea şi coordonarea documentației de proiect pentru autorizarea şi exploatarea dispozitivelor publicitare. Potrivit noilor reguli, municipiul Chișinău va fi împărțit în trei zone de restricție pentru panourile stradale: în zona ultracentrală va fi interzis panotajul stradal, în zona restricționată se permite panotajul de mici dimensiuni, iar în zona lărgită este permis atât panotajul de mari dimensiuni, cât și cel de mici dimensiuni.

Într-o discuție cu cei de la Direcția generală arhitectură, urbanism și relații funciare a CMC, am aflat că problematica panourilor publicitare este una complexă, iar aprobarea Regulamentului este imperios necesară.

Publicitatea se impune pe străzi tot mai insistent, începând de la marginea bordurii până la acoperișurile clădirilor. Spațiile verzi sunt tot mai mult îngrădite cu panouri publicitare. O mare parte din dispozitivele publicitare sunt nesigure, învechite moral şi necesită modernizare. Odată cu apariția a mai multor agenții de publicitate a crescut cererea pentru obținerea unor noi locuri de amplasare a dispozitivelor publicitare. Ca urmare, au apărut probleme de suprapunere vizuală a amplasamentelor, precum şi necesitatea de resistematizare a unor noduri publicitare, mai ales, la intersecțiile unor bulevarde/străzi, întru asigurarea securității în trafic, ceea ce este o prioritate.

Astfel, situaţia existentă în domeniul publicităţii exterioare demonstrează necesitatea unei gestionări mai consecvente a procesului de amplasare/autorizare a mijloacelor publicitare. Reieşind din cele expuse, la moment este necesară aprobarea unui nou Regulament.”

Tergiversarea Regulamentului

Proiectul de Regulament privind amplasarea publicității stradale a fost dezbătut mai bine de un an în peste 30 de ședințe, la care a participat primarul capitalei, membri ai CMC, reprezentanții companiilor de publicitate și activiști civici. Aprobarea regulamentului a fost blocată însă de fiecare dată, timp în care Ion Ceban își exprima cu vehemență indignarea că unii consilieri municipali, dar și ”mafia publicitară” tărăgănează adoptarea Regulamentului, pentru a-și apăra propriile interese.

Politics.MD a discutat cu mai multe surse din cadrul Primăriei Chișinău, care ne-au dezvăluit motivele pentru care cei mai mari jucători de pe piața publicității stradale – membrii Asociației Agențiilor de Publicitate ”se tem” de adoptarea unui nou regulament, fapt pentru care atacă ostentativ și se opun inițiativei Primăriei. În schimb, propun schimbarea aproape în totalitate a celui propus de primarul Ion Ceban, cu unul mai “blând” și care le-ar permite, de ce nu, sporirea panotajului stradal.

Una din principalele reguli menționate în noul Regulament este că în zona istorică a orașului plasarea panourilor publicitare va fi restricționată în mare parte în toată zona de centru a capitalei. Interesul reprezentanților companiilor de publicitate fiind să păstreze cât mai mult din panourile deja existente este evident că nu doresc să renunțe la o bună parte din panotajul stradal. Mai mult decât atât, noul Regulament impune reglementări ce țin de estetica panourilor, iar agenții economici care nu se vor conforma noilor reguli, vor fi eliminați de pe piață. Un alt motiv ar fi că proiectul prevede şi faptul că locurile pentru plasarea reclamei vor fi scoase la licitaţie, fapt care iarăși nu convine agențiilor de publicitate, spun aceleași surse.

Întâmplarea face ca deși membrii Asociației Agențiilor de Publicitate strigă în gura mare că pe piața publicitară ar exista un monopol, iar primarul capitalei ar avea un tratament preferențial față de anumite companii, datele Primăriei arată că cele mai multe autorizații de construire și amplasare a publicității exterioare le dețin companiile: Standart, Varo-Inform, Media Gallery, Casa Radio Vânzări, Aquarelle, Cașalot și Neorama. Practic, monopoliștii strigă ”jos monopolul”.

Partea proastă a tărăgănării adoptării Regulamentului este că aceiași agenți economici menționați mai sus profită de situația incertă și au creat o întreagă rețea de panouri amplasate ilegal, fenomen cu care Primăria nu are suficiente resurse să lupte. Totodată, Primăria Chișinău încasează mai puțini bani la buget. Și asta pentru că din 22 ianuarie curent nu se mai prelungesc autorizațiile pentru dispozitivele publicitare. Astfel, dacă în anul 2020 Primăria a încasat până la 25 de milioane de lei din taxele pentru autorizații, de când a început demontarea acestora suma nu trece de 18 milioane de lei.

Ce spun experții

Maria Axenti, antropolog urban și co-fondatoarea Centrului de Urbanism consideră că un regulament funcțional de autorizare/amplasare a panourilor de publicitate este foarte important pentru un oraș.

Sunt deja practici internaționale, când în zonele istorice sunt strict reglementate orice tip de publicitate, stand, etc. pentru a pune în evidență monumentele și clădirile istorice. În zonele rezidențiale la fel se aplică anumite rigori pentru a evita ceea ce se numește poluare viziulă. În Chișinău e destul de multă publicitate stradală. Se vede lesne lipsa unui regulament. Aș spune în primul rând că este prea multă publicitate (standuri), deși trebuie de spus că în ultimii ani într-adevăr este mai puțină.”

În opinia Mariei Axenti, piața publicitară aduce venit orașului și este un argument important, însă domeniul trebuie controlat.

Pârghiile de obicei sunt regulamentele funcționale: ghidarea actorilor din oraș, să le fie oferită asistență ce/cum trebuie făcut și desigur punerea în aplicare, cu amenzi pentru nerespectare”, consideră experta.

Mihai Danciu, arhitect și lector de planificare urbană la Universitatea Politehnică Timișoara a susținut ideea Regulamentului privind publicitatea stradală, care ar introduce rigoare și disciplină în autorizare.

„Este firească dorința de a ieși în evidență în fața potențialilor clienți, dar aceasta nu trebuie să intre în conflict cu principiile estetice caracteristice pentru spațiile publice în care se amplasează. Spațiile publice în care este încurajată viața urbană, prezența locuitorilor într-un număr cât mai mare, nu pot fi ocupate de panouri publicitate de mari dimensiuni. Acestea, în schimb, își au rostul în periurban, pe marginile drumurilor din afara localităților sau pe șoselele destinate exclusiv automobilelor.

Panourile de mici dimensiuni sunt realizate în prezentă fără a se raporta la context și sunt, astfel, neconforme cu principiile estetice și volumetrice ale clădirilor pe care sunt amplasate. Desigur, nivelul de reglementare este aplicat diferențiat, în funcție de specificul și importanța arhitecturală / urbanistică a fiecărei zone.”

Danciu a vorbit și despre experiența unor orașe europene și atitudinea generală vizavi de publicitatea stradală.

În Franța, atitudinea generală este de interzicere treptată a publicității stradale. Autoritățile locale din Grenoble au interzis complet publicitatea stradală, fiind primul oraș european care și-a permis o astfel de atitudine radicală în 2014. De atunci au fost urmate gradual de alte orașe, printre care și Paris. În Viena, nu sunt interzise reclame în spațiul public, doar reglementările estetice obișnuite (dimensiune, conținut, utilizare, plasare etc.) sunt în vigoare – pentru fiecare formă diferită de publicitate. În Polonia de exemplu, scopul actului legislativ este, în special, de a defini spațiul urban utilizat pentru afișarea reclamelor împreună cu determinarea dimensiunii, standardelor de calitate și tipului materialelor de construcție din care sunt realizate panourile de afișaj și alte tipuri de publicitate. Actul privind protecția peisajului a introdus un nou tip de taxe – taxele de publicitate, în funcție de suprafață.”

Realitatea Live

23 Iul. 2021, 21:34
 // Categoria: Economie // Autor:  Valentina Buză
23 Iul. 2021, 21:34 // Economie //  Valentina Buză

Prin elaborarea unor politici clare, cu prioritizarea sectoarelor economiei care dispun de sustenabilitate și eficiență economică, pornind de la capacitățile și resursele de dezvoltare necesare interne, precum și reieșind din contextul regional urmează să fie realizată dezvoltarea economică a Republicii Moldova. În același timp, dezvoltarea economică urmează să fundamenteze politica socială, menirea căreia este să asigure un nivel de viață decent. Aceste deziderate se regăsesc în setul de propuneri ale Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM) pentru Programul de guvernare.

Urmare a scrutinului parlamentar din 11 iulie curent, CNSM face un Apel public către formațiunile politice care au acces în Parlament, și viitorul candidat desemnat la funcția de Prim-ministru al Republicii Moldova, de a contribui cu eforturi conjugate, la depășirea situației social-economice dificile din țară, creată de pandemie și îmbunătățirea vieții oamenilor, ținând cont de angajamentele asumate în Acordul de asociere RM-UE și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale Agendei 2030 în materie de muncă decentă și protecție socială.

Sindicaliștii consideră că doar prin implementarea unor politici coerente și echilibrate, economia țării va putea fi relansată asigurând condiții decente de viață pentru salariații din țară și membrii familiilor acestora. “Criza pandemică, fără precedent, a afectat întreaga țară, crescând vulnerabilitatea populației și diminuând activitatea economică și, cu regret, efectele acesteia încă sânt resimțite, iar întreprinderea unor măsuri urgente este mai necesară ca oricând în vederea redresării economice și sociale a țării, precum și pentru a construi o prosperitate economică de durată”, se arată în Apel.

„Apreciind dorința și deplina dedicație a partidelor politice care au acces în viitorul Legislativ, de a îmbunătăți viața în Republica Moldova, facem apel către dumneavoastră de a contribui la relansarea economiei țării și asigurarea muncii decente prin promovarea includerii propunerilor CNSM în Programul de activitate al viitorului Guvern și Planul de acțiuni de implementare al acestuia în vederea sporirii drepturilor și garanțiilor social-economice și de muncă ale salariaților și realizarea acestora”, se mai arată în Apel.

În legătură cu aceasta, CNSM a elaborat un set de propuneri care cuprinde 7 domenii de referință: 1. creșterea economică, crearea locurilor de muncă și calitatea forței de muncă; 2. consolidarea parteneriatului social; 3. combaterea pandemiei Covid-19 și relansare economică; 4. garantarea veniturilor care asigură un trai decent salariaților; 5. asigurarea securității sociale pentru populație; 6. în domeniul dreptului muncii; 7. în domeniul securității și sănătății în muncă.

CNSM consideră oportun ca Programul de activitate al noului Guvern să cuprindă un compartiment distinct întitulat „Muncă, politici salariale, securitate și sănătate în muncă, protecție socială și dialogul social”. Totodată, sindicaliștii consideră necesar ca la elaborarea Programului de activitate al Guvernului și, ulterior la implementarea acestuia, să fie asigurată respectarea prevederilor art. 371 din Acordul de Asociere RM-UE, care stipulează necesitatea menținerii nivelurilor de protecție existente.

CNSM susține că un element important în realizarea dezvoltării societății este menținerea și favorizarea dialogului și parteneriatului social în procesul de elaborare și promovare a proiectelor de documente care vizează domeniul social-economic, al muncii, precum și alte aspecte care se referă la viața oamenilor muncii și a populației în general. Prin urmare, CNSM propune reformarea structurii Guvernului prin divizarea unor ministere care includ domenii complexe de activitate și instituirea Ministerului Muncii și Protecție Sociale în vederea asigurării consolidării activității de administrare a muncii în conformitate cu Convenția OIM nr. 150 privind administrația muncii.

În domeniul garantării veniturilor salariale, CNSM propune stabilirea unui salariu minim unic pe țară la nivel de 50-60 la sută din salariul mediu pe economie, în conformitate cu recomandările Cartei sociale europene revizuite, care să asigure respectarea principiului remunerare egală pentru muncă de valoare egală, inclusiv între femei și bărbați. O altă propunere se referă la continuarea perfecționării și îmbunătățirii prevederilor Legii nr. 270/2018 privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar, inclusiv prin stabilirea unei singure valori de referință pentru salariile angajaților din sectorul bugetar.

CNSM subliniază că unul dintre obiectivele de bază ale statului constă în garantarea unei protecții sociale persoanelor în legătură cu producerea unor riscuri care afectează calitatea vieții populației. În acest sens este necesar crearea fondurilor de asigurări sociale de stat pe tipuri de riscuri sociale asigurate; acordarea din bugetul de stat a indemnizației lunare pentru îngrijirea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani nu doar pentru persoanele neasigurate dar și cele asigurate; stabilirea pensiei minime la nivelul minimului de existență și perfecționarea mecanismului de indexare a pensiilor și altor prestații sociale.

În domeniul dreptului muncii, CNSM propune continuarea, în format tripartit, a procesului de perfecționare a Codul muncii și de racordare a acestuia la standardele internaționale în domeniul muncii (Directivele UE, Convențiile Organizației Internaționale a Muncii etc.); crearea mecanismelor extrajudiciare de soluționare a litigiilor individuale de muncă; instituirea completelor de judecată specializate în domeniul dreptului muncii; inițierea procedurilor privind ratificarea de noi standarde internaționale în domeniul muncii (Convențiile OIM nr. 102, 149, 168, 173, 177 și altele); instituirea fondului de garantare a creanțelor salariale în cazul insolvenței angajatorului.

CNSM reiterează că sănătatea angajaților este una dintre problemele prioritare și o componentă importantă a potențialului forței de muncă, iar modul în care se realizează organizarea muncii, având în vedere sănătatea și securitatea muncii (SSM), sprijină obținerea unor condiții de muncă decente și maximizează capacitatea de muncă a lucrătorilor. În domeniul SSM, CNSM propune ajustarea legislației cu privire la securitatea și sănătatea în muncă la Directivele UE și Convențiile OIM; revizuirea cadrului normativ existent în domeniul inspecției muncii pentru a asigura conformitatea cu prevederile actelor internaționale ratificate de Republica Moldova; elaborarea politicii naționale de securitate și sănătate în muncă și planului de acțiuni aferent.

Documentul integral, care cuprinde toate Propunerile Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova pentru Programul de guvernare și Planul de acțiuni de implementare a acestuia în vederea sporirii drepturilor și garanțiilor social-economice și de muncă ale salariaților, poate fi accesat aici.

 
Expoziție dedicată istoriei ghetoului din Chișinău
Expoziție dedicată istoriei ghetoului din Chișinău
Emilia Plugaru publică volumul de poezii “Cer de sineală”
Emilia Plugaru publică volumul de poezii “Cer de sineală”
Circulația rutieră pe strada Ion Creangă a fost parțial reluată
Circulația rutieră pe strada Ion Creangă a fost parțial reluată
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid