La șase decenii după ce trenul de mare viteză a transportat pentru prima oară pasagerii între Tokyo și Osaka, autoritățile din Japonia intenționează să facă același lucru pentru mărfuri, prin construirea unui „drum cu bandă transportoare”. Proiectanții cred că planul „inovator” va rezolva criza forței de muncă și va reduce și emisiile de carbon, pe măsură ce cererea de servicii de livrare crește, scrie The Guardian.
Coridorul de transport automat de marfă, care va conecta capitala de Osaka, la 515 km distanță, este văzut ca parte a soluției pentru creșterea cererii de servicii de livrare în a patra cea mai mare economie a lumii. De asemenea, japonezii speră că drumul va reduce presiunea asupra șoferilor livratori, pe fondul unei penurii cronice de forță de muncă care afectează totul, de la catering și retail, până la transportul de marfă și transportul public.
Drumul va contribui, de asemenea, la reducerea emisiilor de carbon, potrivit lui Yuri Endo, un înalt oficial la Ministerul Transporturilor, care supraveghează proiectul.
„Trebuie să fim inovatori în modul în care abordăm drumurile”, a spus Endo pentru Associated Press. „Conceptul cheie al drumului auto-flux este de a crea spații dedicate în cadrul rețelei de drumuri pentru logistică, utilizând un sistem de transport automat și fără echipaj de 24 de ore.”
Un videoclip grafic lansat de guvern luna trecută arată containere mari pe paleți – fiecare capabil să susțină până la o tonă de produse – deplasându-se de-a lungul unui „drum cu flux automat” în mijlocul unei autostrăzi, cu vehicule care circulă pe ambele părți.
Stivuitoarele automate vor încărca articole în containere ca parte a unei rețele care leagă aeroporturile, căile ferate și porturile. Testele urmează să înceapă în 2027 sau începutul anului 2028, drumul urmând să fie complet funcțional la mijlocul următorului deceniu. Deși nu au fost publicate estimări oficiale, ziarul Yomiuri Shimbun estimează că un drum care leagă Tokyo și Osaka ar putea costa până la 3,7 miliarde de yeni, având în vedere numărul mare de tuneluri de care ar fi nevoie.
Dacă proiectul are succes, ar putea fi extins pentru a include și alte părți ale Japoniei. Dar oamenii vor rămâne în cărți, pentru livrările din ușă în ușă vor până la posibila introducere a vehiculelor fără șofer. Ministerul estimează că autostrăzile logistice ar putea înlocui munca a 25.000 de șoferi de camion pe zi, a spus Yomiuri. Lipsa șoferilor de camion, care transportă aproximativ 90% din marfa Japoniei, este de așteptat să se accelereze după introducerea în acest an a unei legi care le limitează orele suplimentare, în încercarea de a aborda suprasolicitarea și de a reduce numărul de accidente.
În timp ce unii au salutat schimbarea într-un sector renumit pentru orele lungi și condițiile dificile de muncă, „problema 2024” va lăsa o gaură în forța de muncă. Dacă tendința continuă, capacitatea de transport a țării va scădea cu 34% până la sfârșitul deceniului, potrivit estimărilor guvernamentale. Cererea de livrări a crescut în Japonia în timpul pandemiei de Covid-19, datele guvernamentale arătând că utilizatorii acestui sistem au crescut de la aproximativ 40% la 60%.