Curs valutar
  • EUR
    20.7694
    0%
  • USD
    17.6521
    0%
  • RUB
    0.2435
    0%
  • RON
    4.1969
    0%
  • UAH
    0.6611
    0%

Trei strategii care țin cont de psihologia umană, menite să sporească acceptarea vaccinurilor împotriva COVID

22 Mart. 2021, 11:52
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Realitatea.md
22 Mart. 2021, 11:52 // Actualitate //  Realitatea.md

În pofida eforturilor pentru combaterea virusului COVID-19, numărul cazurilor din țară continuă să crească. Pentru a spori acceptarea vaccinurilor împotriva COVID-19 în rândul populației, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” a elaborat trei strategii de comportament.

Aprovizionarea slabă a Republicii Moldova cu vaccinuri a determinat ratele lente ale procesului de imunizare. Un alt factor care determină încetinirea acestui proces este atitudinea reticentă a cetățenilor față de vaccinurile împotriva COVID-19. Chiar dacă acceptarea vaccinului sporește în multe țări dezvoltate, în Moldova, conform rezultatelor unui sondaj publicat acum câteva săptămâni, doar 1 din 3 respondenți au spus că doresc să se vaccineze, atunci când acest lucru va fi posibil.

„Știind că atingerea imunității colective necesită o rată de vaccinare de cel puțin 80%, reticența moldovenilor de a se vaccina este alarmantă. Și mai îngrijorător este refuzul unor lucrători medicali de a administra vaccinul, acesta fiind un exemplu negativ pentru populația generală”, este menționat în articolul publicat de Expert-Grup.

De asemenea, în acest document de politici se propun trei strategii de sporire a acceptării vaccinului și a ratei de vaccinare, utilizând cunoștințele din economia comportamentală:

Strategia #1: Promovarea vaccinului prin intermediul liderilor de încredere și persoanelor publice

Un potențial răspuns la reticența față de vaccinuri este obținerea susținerii persoanelor influente, care ar transmite populației un mesaj social despre beneficiile personale și colective ale vaccinării. Grupurile care pot influența atitudinea populației față de vaccinurile împotriva COVID-19 includ factorii de decizie politică, lucrătorii medicali, instituțiile media, managerii programelor de imunizare și liderii religioși. Medicii și funcționarii de stat din domeniul sănătății rămân cei mai de încredere consilieri și influenceri privind deciziile legate de vaccinare. Conform mai multor studii, specialiștii din domeniul sănătății sunt mai dispuși să recomande vaccinarea dacă ei la rândul lor s-au vaccinat, decizie care poate fi influențată de îmbunătățirea cunoștințelor acestora despre vaccin și de faptul că mulți colegi de-ai lor sprijină vaccinul.

Strategia #2: Simplificarea procesului de obținere a vaccinului

Referitor la schimbarea comportamentelor, o politică simplă cu un impact potențial semnificativ este modificarea opțiunii standard: în loc să ceară oamenilor să se programeze la o clinică din apropiere, autoritățile publice ar putea colabora cu angajatorii pentru a programa în mod automat angajații, aceștia fiind liberi să refuze programarea.

Strategia #3: Reamintirea oamenilor că există un vaccin rezervat pentru ei 

În cadrul unui experiment, realizat recent cu mii de participanți care nu știau că participă într-un studiu științific, au fost testate 19 mesaje create pentru a stimula adoptarea vaccinului antigripal.  Mesajul cel mai eficient a dus la o creștere cu 4,6 puncte procentuale a ratei vaccinării (creștere cu 11%), costurile implicate fiind doar expedierea două mesaje text. Primul mesaj, expediat cu 72 de ore înainte de programarea pacientului la centrul medical local avea următorul conținut: „este sezonul gripei” și „un vaccin antigripal este disponibil pentru dumneavoastră”. Al doilea mesaj, expediat cu 24 de ore înainte de programare, avea următorul conținut: „vă amintim că aveți un vaccin antigripal rezervat pentru programarea dumneavoastră”. Teoria care stă la baza acestei intervenții, şi anume accentuarea faptului că un vaccin a fost „rezervat” pentru pacient, este conceptul de contabilitate mentală. Vaccinul poate fi folosit pentru oricine, dar faptul că este etichetat ca fiind rezervat pentru cineva anume, o face pe persoana în cauză să se simtă vinovată dacă nu îl va administra la timp.

Totodată, în baza strategiilor menționate mai sus, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” a formulat câteva recomandări în ordinea priorității implementării acestora, pentru elaborarea unei campanii de promovare a vaccinurilor împotriva COVID-19 bazată pe științele comportamentale:

1. Îmbunătățirea cunoștințelor despre siguranța vaccinului în rândul lucrătorilor medicali pentru a spori vaccinarea în rândul acestora.

2. Informarea lucrătorilor medicali despre cât de mulți colegi de-ai lor au acceptat administrarea vaccinului. În cazul în care datele statistice nu confirmă un nivel ridicat de acceptare în rândul lucrătorilor medicali, utilizarea datelor din țările vecine, care au rate de acceptare mai înalte.

3. Solicitarea sprijinului funcționarilor de rang înalt din sistemul de sănătate pentru promovarea vaccinării (experții locali în gestionarea pandemiei, directori de spitale).

4. Utilizarea strategiei de programare automată a angajaților, cărora le este permis să se vaccineze la locul de muncă (lucrătorii medicali).

5. Programarea automată, cu posibilitatea de a refuza, atunci când vaccinarea va fi disponibilă pentru persoanele vulnerabile care sunt ușor de localizat și cu care este ușor de comunicat (locuiesc în aziluri de bătrâni sau sunt sub supraveghere medicală strictă).

6. Realizarea campaniilor de informare publică care confirmă ratele (înalte) de vaccinare în rândul lucrătorilor medicali odată ce vaccinarea va fi disponibilă pentru populația generală (mai puțin vulnerabilă). Mai mult decât atât, utilizarea persoanelor publice de încredere pentru a promova vaccinarea și în același timp, pentru a evita politizarea acestei practici (adică, evitarea implicării persoanelor politice).

7. Utilizarea mesajelor text pentru a promova vaccinarea în rândul tuturor categoriilor de persoane (lucrători prioritari, persoane vulnerabile, populația generală) cu aplicarea conceptului de contabilitate mentală – adică informarea persoanelor despre faptul că o doză a fost rezervată pentru ei.

Realitatea Live

19 Sept. 2021, 19:09
 // Categoria: Life // Autor:  Mădălina Sorokovsky
19 Sept. 2021, 19:09 // Life //  Mădălina Sorokovsky

Fosta campioană sovietică la şah Nona Gaprindashvili a intentat un proces de defăimare împotriva Netflix solicitând plata unor despăgubiri în valoare de cinci milioane de dolari, din cauza unei replici din serialul „The Queen’s Gambit” care este, potrivit avocaţilor şahistei, falsă şi sexistă.

Vedetă a şahului sovietic din anii 1980, considerată o adevărată eroină în Republica Georgia din Caucazul de Sud, jucătoarea a fost portretizată în ultimul episod al serialului drept o campioană care nu a „înfruntat niciodată bărbaţi”.

În plângerea depusă în numele şahistei la un tribunal federal din Los Angeles, se spune că referinţa la persoana acesteia „îi dezonorează realizările în faţa milioanelor de oameni care urmăresc serialul”.

Potrivit documentelor juridice consultate de Reuters, şahista, de cinci ori campioană mondială, a fost prima femeie din istorie care a obţinut titlul de maestră internaţională a şahului într-un sport dominat de bărbaţi.

Gaprindashvili cuncurase împotriva a cel puţin 59 de jucători bărbaţi până în 1968, anul în care este plasată acţiunea episodului serialului, potrivit documentelor judiciare.

Netflix nu a dat curs imediat unei solicitări de a comenta pe marginea acestui subiect, dar, potrivit presei americane, a spus că-şi va apăra cu fermitate punctul de vedere.

„Credem că afirmaţia nu are niciun temei”, a spus un purtător de cuvânt al gigantului american din domeniul streamingului, potrivit articolelor apărute în presă.

„The Queen’s Gambit”, ecranizarea unui roman din 1983 semnat de Walter Tevis, spune povestea unei tinere orfane, Beth Harmon, care devine cea mai bună jucătoare de şah din lume în perioada Războiului Rece.

Harmon, care e interpretată de Anya Taylor-Joy, este descrisă de Netflix ca fiind ”hotărâtă să cucerească graniţele tradiţionale stabilite în lumea dominată de bărbaţi a şahului competitiv”, scrie Agerpres.

Serialul a fost recompensat cu două Globuri de Aur în 2021 şi a obţinut 18 nominalizări la cea de-a 73-a ediţie a Primetime Emmy Awards care va avea loc în acest weekend.

Avocaţii lui Gaprindashvili susţin că serialul, lansat în octombrie 2020, i-a adus prejudicii profesionale şi doresc eliminarea replicii în care se spune că şahista nu ar fi jucat niciodată cu bărbaţi, replică pe care o etichetează ca fiind grosolan de sexistă şi depreciativă.

Netflix i-a angajat pe rusul Garri Kasparov, fost campion mondial la şah, şi pe americanul Bruce Pandolfini, maestru naţional, drept consultanţi de specialitate ai serialului.

 
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
1 septembrie, o nouă provocare: Elevii au revenit la școală
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Expoziție în aer liber „Comorile Cracoviei” la Muzeul de Istorie
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Muzeul militar din Chișinău, cunoscut ca și Muzeul Armatei
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Peronul Gării Feroviare din Chișinău, pustiu
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Forfotă mare la târgurile şcolare din sectoarele Capitalei
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române
Dictare pentru fiecare, în preajma sărbătorii Limbii Române