Curs valutar
  • EUR
    19.3271
    0%
  • USD
    17.6688
    0%
  • RUB
    0.1814
    0%
  • RON
    3.8845
    0%
  • UAH
    0.4286
    0%

Trei strategii care țin cont de psihologia umană, menite să sporească acceptarea vaccinurilor împotriva COVID

22 Mart. 2021, 11:52
 // Categoria: Actualitate // Autor:  Realitatea.md
22 Mart. 2021, 11:52 // Actualitate //  Realitatea.md

În pofida eforturilor pentru combaterea virusului COVID-19, numărul cazurilor din țară continuă să crească. Pentru a spori acceptarea vaccinurilor împotriva COVID-19 în rândul populației, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” a elaborat trei strategii de comportament.

Aprovizionarea slabă a Republicii Moldova cu vaccinuri a determinat ratele lente ale procesului de imunizare. Un alt factor care determină încetinirea acestui proces este atitudinea reticentă a cetățenilor față de vaccinurile împotriva COVID-19. Chiar dacă acceptarea vaccinului sporește în multe țări dezvoltate, în Moldova, conform rezultatelor unui sondaj publicat acum câteva săptămâni, doar 1 din 3 respondenți au spus că doresc să se vaccineze, atunci când acest lucru va fi posibil.

„Știind că atingerea imunității colective necesită o rată de vaccinare de cel puțin 80%, reticența moldovenilor de a se vaccina este alarmantă. Și mai îngrijorător este refuzul unor lucrători medicali de a administra vaccinul, acesta fiind un exemplu negativ pentru populația generală”, este menționat în articolul publicat de Expert-Grup.

De asemenea, în acest document de politici se propun trei strategii de sporire a acceptării vaccinului și a ratei de vaccinare, utilizând cunoștințele din economia comportamentală:

Strategia #1: Promovarea vaccinului prin intermediul liderilor de încredere și persoanelor publice

Un potențial răspuns la reticența față de vaccinuri este obținerea susținerii persoanelor influente, care ar transmite populației un mesaj social despre beneficiile personale și colective ale vaccinării. Grupurile care pot influența atitudinea populației față de vaccinurile împotriva COVID-19 includ factorii de decizie politică, lucrătorii medicali, instituțiile media, managerii programelor de imunizare și liderii religioși. Medicii și funcționarii de stat din domeniul sănătății rămân cei mai de încredere consilieri și influenceri privind deciziile legate de vaccinare. Conform mai multor studii, specialiștii din domeniul sănătății sunt mai dispuși să recomande vaccinarea dacă ei la rândul lor s-au vaccinat, decizie care poate fi influențată de îmbunătățirea cunoștințelor acestora despre vaccin și de faptul că mulți colegi de-ai lor sprijină vaccinul.

Strategia #2: Simplificarea procesului de obținere a vaccinului

Referitor la schimbarea comportamentelor, o politică simplă cu un impact potențial semnificativ este modificarea opțiunii standard: în loc să ceară oamenilor să se programeze la o clinică din apropiere, autoritățile publice ar putea colabora cu angajatorii pentru a programa în mod automat angajații, aceștia fiind liberi să refuze programarea.

Strategia #3: Reamintirea oamenilor că există un vaccin rezervat pentru ei 

În cadrul unui experiment, realizat recent cu mii de participanți care nu știau că participă într-un studiu științific, au fost testate 19 mesaje create pentru a stimula adoptarea vaccinului antigripal.  Mesajul cel mai eficient a dus la o creștere cu 4,6 puncte procentuale a ratei vaccinării (creștere cu 11%), costurile implicate fiind doar expedierea două mesaje text. Primul mesaj, expediat cu 72 de ore înainte de programarea pacientului la centrul medical local avea următorul conținut: „este sezonul gripei” și „un vaccin antigripal este disponibil pentru dumneavoastră”. Al doilea mesaj, expediat cu 24 de ore înainte de programare, avea următorul conținut: „vă amintim că aveți un vaccin antigripal rezervat pentru programarea dumneavoastră”. Teoria care stă la baza acestei intervenții, şi anume accentuarea faptului că un vaccin a fost „rezervat” pentru pacient, este conceptul de contabilitate mentală. Vaccinul poate fi folosit pentru oricine, dar faptul că este etichetat ca fiind rezervat pentru cineva anume, o face pe persoana în cauză să se simtă vinovată dacă nu îl va administra la timp.

Totodată, în baza strategiilor menționate mai sus, Centrul Analitic Independent „Expert-Grup” a formulat câteva recomandări în ordinea priorității implementării acestora, pentru elaborarea unei campanii de promovare a vaccinurilor împotriva COVID-19 bazată pe științele comportamentale:

1. Îmbunătățirea cunoștințelor despre siguranța vaccinului în rândul lucrătorilor medicali pentru a spori vaccinarea în rândul acestora.

2. Informarea lucrătorilor medicali despre cât de mulți colegi de-ai lor au acceptat administrarea vaccinului. În cazul în care datele statistice nu confirmă un nivel ridicat de acceptare în rândul lucrătorilor medicali, utilizarea datelor din țările vecine, care au rate de acceptare mai înalte.

3. Solicitarea sprijinului funcționarilor de rang înalt din sistemul de sănătate pentru promovarea vaccinării (experții locali în gestionarea pandemiei, directori de spitale).

4. Utilizarea strategiei de programare automată a angajaților, cărora le este permis să se vaccineze la locul de muncă (lucrătorii medicali).

5. Programarea automată, cu posibilitatea de a refuza, atunci când vaccinarea va fi disponibilă pentru persoanele vulnerabile care sunt ușor de localizat și cu care este ușor de comunicat (locuiesc în aziluri de bătrâni sau sunt sub supraveghere medicală strictă).

6. Realizarea campaniilor de informare publică care confirmă ratele (înalte) de vaccinare în rândul lucrătorilor medicali odată ce vaccinarea va fi disponibilă pentru populația generală (mai puțin vulnerabilă). Mai mult decât atât, utilizarea persoanelor publice de încredere pentru a promova vaccinarea și în același timp, pentru a evita politizarea acestei practici (adică, evitarea implicării persoanelor politice).

7. Utilizarea mesajelor text pentru a promova vaccinarea în rândul tuturor categoriilor de persoane (lucrători prioritari, persoane vulnerabile, populația generală) cu aplicarea conceptului de contabilitate mentală – adică informarea persoanelor despre faptul că o doză a fost rezervată pentru ei.

Realitatea Live

Zilele tale prind culoare – noul design al cardurilor maib adaptate stilului tău de viață
Zilele tale prind culoare – noul design al cardurilor maib adaptate stilului tău de viață
Moldindconbank va finanța elaborarea proiectului tehnic pentru modernizarea sălilor de sport din 35 de școli model
Moldindconbank va finanța elaborarea proiectului tehnic pentru modernizarea sălilor de sport din 35 de școli model
De 5 ani – Kaufland este magazinul familiei tale! O aniversare cu multe premii și promoții speciale
De 5 ani – Kaufland este magazinul familiei tale! O aniversare cu multe premii și promoții speciale
Forumul de afaceri privind Dezvoltarea Durabilă a demonstrat necesitatea de a acționa acum
Forumul de afaceri privind Dezvoltarea Durabilă a demonstrat necesitatea de a acționa acum
Cum pot steagurile personalizate să îți pună afacerea pe hartă?
Cum pot steagurile personalizate să îți pună afacerea pe hartă?
Moldindconbank a premiat trei câștigători ai provocării „Aventura Urbană”
Moldindconbank a premiat trei câștigători ai provocării „Aventura Urbană”
Moldova, criticată la un summit internațional pentru politicile în sănătate bazate pe restricții
Moldova, criticată la un summit internațional pentru politicile în sănătate bazate pe restricții
(VIDEO) Oportunități pentru antreprenorii din Leova: Ce programe sunt implementate de ODA
(VIDEO) Oportunități pentru antreprenorii din Leova: Ce programe sunt implementate de ODA
ABS Recycling și Philip Morris Moldova lansează programul de colectare a rezervelor de tutun
ABS Recycling și Philip Morris Moldova lansează programul de colectare a rezervelor de tutun
13 Oct. 2024, 12:34
 // Categoria: Economie // Autor:  Elena Putregai
13 Oct. 2024, 12:34 // Economie //  Elena Putregai

Statistica nu reflectă în totalitate realitatea socială, dar contrastul dintre cei mai bogați candidați – Renato Usatîi, Andrei Năstase sau Tudor Ulianovschi și un moldovean de rând este evident. Media este trasă în jos de alți candidați, care spun că trăiesc doar din salarii și donații. Europa Liberă a analizat averile declarate ale candidaților la șefia statului în comparație cu bunăstarea unui moldovean de rând.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Europa Liberă Moldova🇲🇩 (@europalibera)

Venituri stabile

Datele Biroului Național de Statistică (BNS) pentru anul 2023 arată că majoritatea moldovenilor (peste 52%) trăiesc din salariu, valoarea medie a căruia a fost de 12.000 lei pe lună, adică 144.000 pe an. Alți aproape 21% își duc traiul din prestații sociale (în mare parte din pensii, valoare media a căreia a fost de 3.500 de lei), 13% – din activități pe cont propriu (de exemplu, afaceri), iar 11% mai sunt dependenți de transferuri din străinătate. Făcând o medie, anul trecut, venitul unui moldovean a fost de 4.900 de lei.

Majoritatea candidaților și partenerii lor, de asemenea, sunt salariați. Cel mai mare salariu l-a declarat Tudor Ulianovschi. El a câștigat 220.000 de dolari canadieni (2,8 milioane de lei) de la o companie canadiană de energie solară. El a mai primit remunerări pentru servicii juridice și alocații, în valoare totală de peste 700.000 lei. În total – peste 3,5 milioane de lei, adică de 24 de ori mai mult decât un salariu mediu din R. Moldova.

Venituri mari a avut și familia lui Andrei Năstase. Salariul lui și al soției de la o companie germană plus indemnizațiile pentru creșterea copilului au adus familiei aproape 2,4 milioane de lei.

Victoria Furtună a câștigat în total, din două salarii, de la procuratură și o firmă, și mai multe alocații din R. Moldova și România aproape 650.000 de lei.

Ceva mai puțin, adică aproape 520.000 de lei, a adunat Irina Vlah din salariul de guvernatoare a Găgăuziei. Maia Sandu, din salariul de președinte al R. Moldova și diurnele pentru călătoriile în străinătate, a făcut aproape 360.000 de lei.

Ceilalți candidați au făcut din salarii mai puțini bani decât un moldovean mediu. Ion Chicu a obținut aproape 80.000 de lei ca salarii de la șefia partidului și de la o brutărie din Cahul (dar soția sa a completat veniturile familiei până la 235.000 de lei). Octavian Țîcu a primit 75.000 de lei de la Universitatea de Stat și tot atâta soția lui, la o altă universitate. Renato Usatîi a declarat doar salariul anual de la șefia partidului său – 60.000 de lei, iar Alexandr Stoianoglo – 49.000 de lei de la procuratură (venit crescut la 120.000 lei datorită soției lui).

Singurii candidați care nu au avut anul trecut salarii sunt Natalia Morari și Vasile Tarlev, dar soția lui a adus în familie 16.000 de lei.

Dacă e să luăm în calcul doar salariile, venitul mediu al familiei unui candidat pentru anul trecut a fost de 665.000 de lei, adică de 2,3 ori mai mare decât al unei familii de moldoveni în care ambii soți câștigă salarii medii.

În comparație cu o familie cu venituri medii (în cuplu ar fi cam 117.000 de lei), familia unui candidat este de 5,6 ori mai bogată.

Venituri ocazionale (cadouri, vânzări)

La capitolul cadouri, unii candidați la prezidențiale au cu ce se lăuda. Printre ei este Renato Usatîi, care a primit 2 milioane de euro (aproape 40 milioane de lei) de la un prieten. Unui moldovean mediu i-ar luat 278 de ani să câștige suma respectivă din salariu.

Chiar dacă Natalia Morari nu are venituri din salariu, copilul ei a primit o donație de aproape 700.000 de lei, bani pe care un moldovean de rând îi câștigă în aproape 5 ani. Tatăl fiul ei este omul de afaceri fugar Veaceslav Platon.

Victoria Furtună a primit drept cadouri 420.000 de lei, soția lui Vasile Tarlev – o casă în valoare de 300.000 de lei, iar Ion Chicu s-a ales cu o donație de 130.000 de lei.

Alți candidați au avut venituri ocazionale din alte surse. Maia Sandu și-a vândut mașina cu 155.000 de lei, iar soția lui Ion Chicu – cu 420.000 lei. Vasile Tarlev a înstrăinat o casă la prețul de aproape 7 milioane de lei, bani câștigați de un moldovean de rând în cam 50 de ani.

Locuințe

Statistica arată că majoritatea covârșitoare a cetățenilor moldoveni (95%) au propriile locuințe. Dintre aceștia, în jur de 70% dețin case, iar restul – apartamente. Diferența este mai mare între sat și oraș, mai ales în capitală, unde mai mulți stau în chirie. În medie, fiecărui moldovean îi revin 27 de metri pătrați de locuință.

Dintre candidații la prezidențiale, Victoria Furtună și Natalia Morari fac parte din minoritate, adică nu dețin propriile locuințe, dar nici pe drumuri nu stau.

Furtună are dreptul de abitație asupra unei case de 102 m.p., iar Morari locuiește într-un apartament de 177 m.p., deținut în acte de fiul ei minor.

Dețin locuințe mai modeste în comparație cu ceilalți pretendenți la șefia statului:

  • Maia Sandu – un apartament de 75 m.p., estimat cadastral la 440.000 lei (28.000 euro);
  • Irina Vlah – un apartament de 113 m.p., evaluat la 660.000 de lei (34.000 euro);
  • Octavian Țîcu – un apartament de 128 m.p., cu o valoare declarată de 740.000 lei (38.000 de euro);
  • Tudor Ulianovschi – un apartament de 151 m.p., cu prețul declarat de peste un milion de lei (53.000 euro).

Alexandr Stoianoglo se poate lăuda cu o casă de 92 m.p. (are o cotă parte de 1/2), în valoare de 65.000 lei, și un apartament (are 2/5) de 161 m.p., care costă în acte 940.000 lei.

Vasile Tarlev are două apartamente cu suprafața totală de 124 m.p. și valoare totală de 1,3 milioane de lei (70.000 euro) și o casă de 47 m.p., cu prețul estimat la 62.000 lei.

Pe fundalul tuturor celorlalți se evidențiază Andrei Năstase și Renato Usatîi. Fostul primar de Bălți are șase case în Rusia – cu o suprafață totală de 1.470 m.p. și valoare totală declarată de aproximativ 13 milioane de ruble. Usatîi mai are în abitație un apartament de 186 m.p. Fostul aliat al Maiei Sandu, Năstase, are două case cu suprafața totală de 233 m.p. și valoare de 2,3 milioane de lei, dar și două apartamente, care au în total 156 m.p.(unde are cote de 1/2) și care costă 170.000 de lei și 670.000 euro, respectiv.

Prin urmare, în medie, un familia unui candidat la prezidențiale deține o locuință de 250 m.p., adică de 4,6 ori mai mare decât a unei familii de rând.

Automobile

Datele statistice arată că 29% din gospodăriile din R. Moldova au un automobil. În cazul candidaților, peste 60% au mașini, iar unii – chiar mai multe.

Alexandr Stoianoglo și Renato Usatîi au câte două mașini. Candidatul socialiștilor deține un Mitsubishi Outlander și un Hyundai Tucson (în valoare totală de 655.000 de lei), iar candidatul Partidului Nostru posedă un Land Rover Defender și un Mercedes, cu o valoare totală de aproape 3,1 milioane de lei.

Alți cinci candidați declară câte un autoturism: Natalia Morari (Mercedes GLC 300, valoare nedeclarată), Octavian Țîcu (Ford Focus, de 200.000 de lei), Victoria Furtună (Skoda Superb, cu valoare de piață de 44.000 de euro), Ion Chicu (Audi, de 410.000 de lei) și Andrei Năstase, care nu a indicat marca mașinii, ci doar valoarea – 42.000 de euro.

Patru candidați nu au mașini. Este vorba despre Tudor Ulianovschi, Maia Sandu, Irina Vlah și Vasile Tarlev.

11 candidați vor lupta pentru voturile moldovenilor la alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, care vor avea loc concomitent cu referendumul constituțional despre aderarea R. Moldova la Uniunea Europeană.

Candidații vor apărea pe buletinul de vot în următoarea ordine: Alexandr Stoianoglo (Partidul Socialiștilor); Maia Sandu (Partidul Acțiune Solidaritate); Renato Usatîi (Partidul Nostru); Vasile Tarlev (Partidul Pentru Viitorul Moldovei); Irina Vlah (independentă); Ion Chicu (Partidul Consolidării și Dezvoltării Moldovei); Andrei Năstase (independent); Octavian Țîcu (Blocul electoral „Împreună”); Victoria Furtună (independentă); Tudor Ulianovschi (independent); Natalia Morari (independentă).

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Zilele tale prind culoare – noul design al cardurilor maib adaptate stilului tău de viață
Zilele tale prind culoare – noul design al cardurilor maib adaptate stilului tău de viață
Moldindconbank va finanța elaborarea proiectului tehnic pentru modernizarea sălilor de sport din 35 de școli model
Moldindconbank va finanța elaborarea proiectului tehnic pentru modernizarea sălilor de sport din 35 de școli model
De 5 ani – Kaufland este magazinul familiei tale! O aniversare cu multe premii și promoții speciale
De 5 ani – Kaufland este magazinul familiei tale! O aniversare cu multe premii și promoții speciale
Forumul de afaceri privind Dezvoltarea Durabilă a demonstrat necesitatea de a acționa acum
Forumul de afaceri privind Dezvoltarea Durabilă a demonstrat necesitatea de a acționa acum
Cum pot steagurile personalizate să îți pună afacerea pe hartă?
Cum pot steagurile personalizate să îți pună afacerea pe hartă?
Moldindconbank a premiat trei câștigători ai provocării „Aventura Urbană”
Moldindconbank a premiat trei câștigători ai provocării „Aventura Urbană”
Moldova, criticată la un summit internațional pentru politicile în sănătate bazate pe restricții
Moldova, criticată la un summit internațional pentru politicile în sănătate bazate pe restricții
(VIDEO) Oportunități pentru antreprenorii din Leova: Ce programe sunt implementate de ODA
(VIDEO) Oportunități pentru antreprenorii din Leova: Ce programe sunt implementate de ODA
ABS Recycling și Philip Morris Moldova lansează programul de colectare a rezervelor de tutun
ABS Recycling și Philip Morris Moldova lansează programul de colectare a rezervelor de tutun
 
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Covor moldovenesc, „așternut” pe aleea Grigore Vieru din Capitală
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Târgul de cariere Chișinău 2021: Hai că variante există
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Expoziţia Internaţională World Press Photo, la Chișinău
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Inaugurarea expoziției „100 cele mai bune afișe 20”, la Muzeul Național de Artă al Moldovei
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Scuarul teatrului dramatic rus de stat „A. P. Cehov”, amenajat de Halloween
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală
Monument dedicat eroilor Armatei Române, în parcul „Valea Morilor” din Capitală